C 2022

Jasnost a strukturovanost jako odpověď na problém snížené kognitivní efektivity: sčítání přirozených čísel s přechodem přes desítku.

BUDÍNOVÁ, Irena and Tomáš JANÍK

Basic information

Original name

Jasnost a strukturovanost jako odpověď na problém snížené kognitivní efektivity: sčítání přirozených čísel s přechodem přes desítku.

Name (in English)

Clarity and structure as an answer to a problem of reduced cognitive efficiency: addition of natural numbers with a transition through the base 10.

Edition

1. vydání. Brno, Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, p. 29-52, 24 pp. Edice: Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 50, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0241-1

Keywords (in Czech)

žáci se sníženou kognitivní efektivitou; sčítání přirozených čísel; případová studie

Keywords in English

pupils with reduced cognitive efficiency; addition of natural numbers; case study

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2023 21:43, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Kapitola pojednává o potížích žákyně se sníženou kognitivní efektivitou při osvojování si dovednosti sčítání s přechodem přes základ 10. Téma je teoreticky zpracováno v rovině didakticko-matematické a pedagogicko-psychologické. Je představena případová studie dívky s obtížemi pramenícími ve snížené kognitivní efektivitě.

In English

The chapter discusses the difficulties of a pupil with reduced cognitive efficiency in acquiring the skill of addition with a transition through the base 10. The topic is theoretically treated at the level of didactic-mathematical and pedagogical-psychological. A case study of a girl with difficulties stemming from reduced cognitive efficiency is presented.

Links

GA20-13038S, research and development project
Name: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning