Detailed Information on Publication Record
2022
Primary science education in the natural school garden
FRÝZOVÁ, IvaBasic information
Original name
Primary science education in the natural school garden
Name in Czech
Přírodovědné vzdělávání studentů učitelství pro 1. stupeň na školní zahradě
Authors
Edition
19th EOE conference 2022 (European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning), 2022
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
výuka v zahradě, přípravné vzdělávání, primární vzdělávání
Keywords in English
garden based education, initial teacher training, primary education
Změněno: 31/1/2023 21:40, Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
V originále
Primary teachers perceive outdoor science education as demanding regarding scholarly, organization, or health risks. However, barriers to outdoor education are identified by many studies (Rickinson et al., 2004; Dillon, 2013) but are not considered crucial by teachers when teaching takes place on school grounds (Ayotte-Baudet et al., 2017; Dyment, 2005; Malone & Tranter, 2003). Regarding outdoor science education, it is ideal if the school grounds have the character of a natural garden. Implementing education in the school garden has its positives for students in the form of reduction of the novelty effect (Orion & Hofstein, 1994), the possibility of implementing long-term observations, and building a relationship to a particular place (Dyment, 2005). On the contrary, it enables teachers to gradually acquire and improve the skill of teaching outdoors (Remmen, 2014). According to Morrison (2022), the gradual acquisition of outdoor teaching skills takes place in three steps - using natural resources in the classroom, then transferring teaching to the outdoor environment by using a similar methodology to inside teaching, and finally adapting the teaching to the given conditions both in terms of content and organization. Respecting the above, we used the sequences and applied them to the undergraduate preparation program for primary education students at Masaryk University in Brno. Our research probe reflects a significant change in the students' perception of the school garden as a suitable space for science education.
In Czech
Učitelé primárních škol vnímají přírodovědné vzdělávání v přírodě jako náročné z hlediska vědeckého, organizace, nebo zdravotní rizika. Bariéry venkovního vzdělávání učitelé je nepovažují za zásadní pokud výuka probíhá na školním pozemku, ideálně charakteru přírodní zahrady. Realizace vzdělávání na školní zahradě má své pozitiva pro studenty v podobě snížení efektu novosti, možnost realizace dlouhodobých pozorování a budování vztahu ke konkrétnímu místu. Učitelům naopak umožňuje postupně získávat a zlepšit dovednost výuky venku. Tento přesun představuje model postupné implementace ve třech krocích – výuka s využitím přírodnin ve třídě, následně převedením výuky do venkovního prostředí využitím obdobných forem a metod jako při výuce uvnitř třídy a nakonec přizpůsobení výuky daným podmínkám jak po obsahové, tak organizační stránce. Tento model byl aplikován na pregraduální přípravný program pro primární školy studentů pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně. Naše výzkumná sonda odráží významné změna ve vnímání školní zahrady jako vhodného prostoru pro přírodovědné vzdělání.