k 2022

Primary science education in the natural school garden

FRÝZOVÁ, Iva

Basic information

Original name

Primary science education in the natural school garden

Name in Czech

Přírodovědné vzdělávání studentů učitelství pro 1. stupeň na školní zahradě

Authors

Edition

19th EOE conference 2022 (European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning), 2022

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

výuka v zahradě, přípravné vzdělávání, primární vzdělávání

Keywords in English

garden based education, initial teacher training, primary education
Změněno: 31/1/2023 21:40, Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.

Abstract

V originále

Primary teachers perceive outdoor science education as demanding regarding scholarly, organization, or health risks. However, barriers to outdoor education are identified by many studies (Rickinson et al., 2004; Dillon, 2013) but are not considered crucial by teachers when teaching takes place on school grounds (Ayotte-Baudet et al., 2017; Dyment, 2005; Malone & Tranter, 2003). Regarding outdoor science education, it is ideal if the school grounds have the character of a natural garden. Implementing education in the school garden has its positives for students in the form of reduction of the novelty effect (Orion & Hofstein, 1994), the possibility of implementing long-term observations, and building a relationship to a particular place (Dyment, 2005). On the contrary, it enables teachers to gradually acquire and improve the skill of teaching outdoors (Remmen, 2014). According to Morrison (2022), the gradual acquisition of outdoor teaching skills takes place in three steps - using natural resources in the classroom, then transferring teaching to the outdoor environment by using a similar methodology to inside teaching, and finally adapting the teaching to the given conditions both in terms of content and organization. Respecting the above, we used the sequences and applied them to the undergraduate preparation program for primary education students at Masaryk University in Brno. Our research probe reflects a significant change in the students' perception of the school garden as a suitable space for science education.

In Czech

Učitelé primárních škol vnímají přírodovědné vzdělávání v přírodě jako náročné z hlediska vědeckého, organizace, nebo zdravotní rizika. Bariéry venkovního vzdělávání učitelé je nepovažují za zásadní pokud výuka probíhá na školním pozemku, ideálně charakteru přírodní zahrady. Realizace vzdělávání na školní zahradě má své pozitiva pro studenty v podobě snížení efektu novosti, možnost realizace dlouhodobých pozorování a budování vztahu ke konkrétnímu místu. Učitelům naopak umožňuje postupně získávat a zlepšit dovednost výuky venku. Tento přesun představuje model postupné implementace ve třech krocích – výuka s využitím přírodnin ve třídě, následně převedením výuky do venkovního prostředí využitím obdobných forem a metod jako při výuce uvnitř třídy a nakonec přizpůsobení výuky daným podmínkám jak po obsahové, tak organizační stránce. Tento model byl aplikován na pregraduální přípravný program pro primární školy studentů pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně. Naše výzkumná sonda odráží významné změna ve vnímání školní zahrady jako vhodného prostoru pro přírodovědné vzdělání.