JIŘIČKOVÁ, Jiřina and Hana NOVOTNÁ. On the Road with Orff and Comenius. The Orff Echo. USA: American Orff Schulwerk Association, 2022, vol. 54, No 3, p. 50-55. ISSN 0095-2613.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name On the Road with Orff and Comenius
Name in Czech Po cestách s Orffem a Komenským
Authors JIŘIČKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic) and Hana NOVOTNÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition The Orff Echo, USA, American Orff Schulwerk Association, 2022, 0095-2613.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128468
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Jan Ámos Komenský; Didaktické principy; pedagogika Orff Schulwerku; všeobecná hudební výchova v ČR; ukolébavka Spi mé milé poupě; česká lidová píseň Pod Šable
Keywords in English Comenius; Didactical Principles; Orff Schulwerk Pedagogy; General Music Education in CR; Lullaby Sleep My Little Rosebud; Czech Folk Song Under the Sabers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 28/2/2023 10:33.
Abstract
In this article, the authors aim to introduce the internationally known pedagogue, philosopher, thinker and writer Jan Amos Komenský (Comenius), and to demonstrate how his pedagogical principles developed in the 17th century mirror the principles of the Orff Schulwerk approach. Firstly, the authors briefly describe the educational context of the Czech general music education system emphasizing the position of Orff Schulwerk pedagogy. Secondly, they provide ideas and traditional folk resources connecting the inspiring ideas of Comenius with the specific possibilities of music education based on the principles of Orff Schulwerk. The paper is based, among other things, on empirical findings obtained as part of specific research at the university.
Abstract (in Czech)
V tomto článku si autorky kladly za cíl představit mezinárodně známého pedagoga, filozofa, myslitele a spisovatele Jana Amose Komenského (Komenského) a ukázat, jak se jeho pedagogické principy rozvíjené v 17. století odrážejí v principech pedagogiky Orffova Schulwerku. Nejprve autorky stručně popsaly vzdělávací kontext českého systému všeobecného hudebního vzdělávání s důrazem na postavení pedagogiky Orffova Schulwerku. V druhé části článku autorky předkládají náměty a odkazy k tradičním lidovým zdrojům spojující inspirativní myšlenky Komenského se specifickými možnostmi hudební výchovy založené na principech Orffova Schulwerku. Příspěvek vychází mj. z empirických poznatků získaných v rámci specifického výzkumu na VŠ.
Links
MUNI/A/1521/2020, interní kód MUName: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě II.
Investor: Masaryk University, Attitudes of primary and secondary school music teachers in the Czech Republic towards folklore music II.
PrintDisplayed: 11/10/2024 21:21