k 2022

New uses of mediation in the teaching of French for professional purposes

VEŠKRNOVÁ, Daniela

Basic information

Original name

New uses of mediation in the teaching of French for professional purposes

Name in Czech

Nové využití mediace ve výuce odborné francouzštiny

Edition

Výuka ekonomického jazyka na vysokých školách, 2022

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

mediace ve výuce francouzštiny; Dodatek ke Společnému referenčnímu rámci pro jazyky; učebnice pro výuku odborné francouzštiny; mediační aktivity a strategie

Keywords in English

Mediation in French language teaching; Common Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume; textbooks for teaching French for professional purposes; mediation activities and mediation strategies

Tags

International impact
Změněno: 31/1/2023 23:49, Mgr. Daniela Veškrnová

Abstract

V originále

Mediation, introduced into foreign language teaching by the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (2001), has been redefined and described in more details, including examples of new scales and descriptors to assess mediation skills in the Common Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume (2020). This new view of mediation, which connects reception, production and interaction, is already appearing in textbooks for teaching French for professional purposes that have appeared on the market in the last two years. In this paper, we will underline mediation activities and strategies that are useful in the context of professional communication and that correspond to new trends in foreign language didactics.

In Czech

Mediace, kterou do výuky cizích jazyků zavedl Společný evropský referenční rámec pro jazyky (2001), byla nově definována a rozšířena v Dodatku ke Společnému referenčnímu rámci pro jazyky (2020) zahrnujícím nové škály s deskriptory pro hodnocení mediačních dovedností. Tento nový pohled na mediaci, která propojuje recepci, produkci a interakci, se již objevuje v učebnicích pro výuku odborné francouzštiny, které se v posledních dvou letech objevily na trhu. V příspěvku vyzdvihneme mediační aktivity a strategie, které jsou v kontextu profesní komunikace užitečné a odpovídají novým trendům v didaktice cizích jazyků.

Links

MUNI/A/1305/2021, interní kód MU
Name: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University