SOMMEROVÁ, Milada. PROCESUÁLNĚ ORIENTOVANÁ TVORBA A JEJÍ PŘÍNOS VÝTVARNÉ EXPRESI (PROCESS-ORIENTED CREATION AND ITS CONTRIBUTION TO ARTISTIC EXPRESSION). Online. In Daniel Kučerka, Barbora Kováčová, Alžbeta Kujlovská. Expresivita vo výchove V. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2022, p. 30-38. ISBN 978-80-7468-197-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PROCESUÁLNĚ ORIENTOVANÁ TVORBA A JEJÍ PŘÍNOS VÝTVARNÉ EXPRESI
Name (in English) PROCESS-ORIENTED CREATION AND ITS CONTRIBUTION TO ARTISTIC EXPRESSION
Authors SOMMEROVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition České Budějovice, Expresivita vo výchove V. p. 30-38, 9 pp. 2022.
Publisher Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128494
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7468-197-4
Keywords (in Czech) Výtvarná tvorba; výtvarný proces; inspirace; zkušenost; expresivita
Keywords in English Artistic creation; artistic process; inspiration; experience; expresivity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/3/2023 08:49.
Abstract
Důležitým aspektem profesního i tvůrčího rozvoje budoucích pedagogů je jejich vlastní expresivní zkušenost s tvorbou. Autentický prožitek pomáhá budoucímu učiteli chápat smysl realizovaných výtvarných činností a následně vhodně nastavit svá očekávání. Procesuálně orientovaná tvorba je nepostradatelnou součástí výtvarné pedagogiky, neboť umožňuje rozvinout spontánní a expresivní projev žáka a tím zvýšit schopnost výtvarně vyjádřit své niterní pohnutky.
Abstract (in English)
An important aspect of the professional and creative development of future teachers is their own expressive experience with creation. An authentic experience helps the future teacher to understand the meaning of the realized art activities and subsequently set their expectations appropriately. Process-oriented creation is an indispensable part of art pedagogy, as it enables the spontaneous and expressive expression of the student to be developed and thereby increase the ability to creatively express one's inner motivations.
Links
MUNI/A/1454/2021, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:37