J 2023

K didaktickému potenciálu písně v kontextu Evropského dne hudby ve školách

JIŘIČKOVÁ, Jiřina and Marek SEDLÁČEK

Basic information

Original name

K didaktickému potenciálu písně v kontextu Evropského dne hudby ve školách

Name in Czech

K didaktickému potenciálu písně v kontextu Evropského dne hudby ve školách

Name (in English)

To the didactic potential of the song in the context of the European Day of Music in School

Authors

JIŘIČKOVÁ, Jiřina and Marek SEDLÁČEK

Edition

Hudební výchova – časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, Praha, Univerzita Karlova, 2023, 1210-3683

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Evropský den hudby ve školách; EuDaMuS; EAS; Společnost pro hudební výchovu České republiky; SHV ČR; hudebně výchovná práce s písní; didaktika hudební výchovy

Keywords in English

European Day of Music in School; EuDaMuS; EAS; Society for Music Education of the Czech Republic; music education song work; didactics of music education

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2024 10:45, doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Evropský den hudby ve školách (EuDaMuS), který probíhá vždy 15. března, si klade kromě jiného za cíl motivovat děti a mládež a jejich vyučující k aktivnímu činnostnímu přístupu k hudební výchově s myšlenkou vzájemného evropského hudebního propojení se společnou písní Music in Me. Podle autorů článku má uvedená píseň velký didaktický potenciál. Zabývají se jí analyticky jako východiskem k motivovanému skupinovému hudebnímu vyučování a předkládají možnosti jejího činnostního uchopení, stejně jako aspekty její finální realizace.

In English

The European Day of Music in School (EuDaMuS), which takes place on 15 March, aims, among other things, to motivate children and young people and their teachers to take an active, active approach to music education with the idea of European musical interconnection with the common song Music in Me. According to the authors of the article, the song has far-reaching didactic potential. They deal with it analytically as a starting point for motivated group music teaching; moreover, they present possibilities for its active grasp as well as aspects of its final realisation.