Informační systém MU
RYCHLÍČKOVÁ, Jitka, Zora ČECHOVÁ, Kateřina NEBESKÁ and Lenka SOUČKOVÁ. Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects (Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects). Klinicka Farmakologie a Farmacie. Olomouc: SOLEN s.r.o., 2022, vol. 36, No 4, p. 156-158. ISSN 1212-7973. Available from: https://dx.doi.org/10.36290/far.2022.026.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
Name in Czech Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
Name (in English) Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects
Authors RYCHLÍČKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zora ČECHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina NEBESKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka SOUČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Klinicka Farmakologie a Farmacie, Olomouc, SOLEN s.r.o. 2022, 1212-7973.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30104 Pharmacology and pharmacy
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14110/22:00128588
Organization unit Faculty of Medicine
Doi http://dx.doi.org/10.36290/far.2022.026
Keywords (in Czech) nekomerční klinické studie; vysokoškolské vzdělávání; biomedicínské obory; kurikulum; problémová výuka
Keywords in English non-commercial clinical trials; academic education; biomedical students; curriculum; problem-based learning
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Changed: 5/4/2023 08:37.
Abstract
Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele. Na druhé straně je vzdělávání v oblasti organizace a teorie klinických studií na lékařských a farmaceutických fakultách v České republice poměrně skromné. Typicky je zařazeno do výuky farmakologie jako součást přiblížení celého procesu výzkumu a vývoje léčiva. V postgraduálním stupni jsou pak pouze na některých fakultách otevírány komplexní předměty věnující se organizaci a interpretaci klinických studií. Projekty ERASMUS+ CONSCIOUS a ERASMUS+ CONSCIOUS II tak mohou pomoci zaplnit mezeru ve vzdělávání v této oblasti, nabízí totiž ucelený, bezplatně přístupný soubor lekcí pro pregraduální a postgraduální studenty biomedicínských oborů a plánována je také otevřená pilotní výuka formou dvanácti on-line lekcí s mezinárodní účastí.
Abstract (in English)
The field of non-commercial clinical trials has experienced significant expansion in recent years, especially in the context of precision medicine and individualized treatment. Indeed, non-commercial trials provide a venue for research on questions relevant to clinical practice and offer the opportunity to use innovative clinical trial designs. At the same time, however, non-commercial clinical trials place greater demands on principal investigators and their team members as they extend their position in the study to include the coordination and management role of the sponsor. On the other hand, training in the organization and theory of clinical trials at medical and pharmaceutical faculties in the Czech Republic is limited. It is typically included in pharmacology as part of an introduction to the overall process of drug research and development. At the postgraduate level, only some faculties offer comprehensive courses on the organization and interpretation of clinical trials. The ERASMUS+ CONSCIOUS and ERASMUS+ CONSCIOUS II projects can thus help to fill the gap in education in this area, offering a comprehensive, free-of-charge collection of lessons for undergraduate and postgraduate biomedical students, and an open pilot course of twelve on-line lessons with international participation is also planned.
Links
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001826, interní kód MU
(CEP code: EF16_013/0001826)
Name: CZECRIN_PRO PACIENTY - zavádění inovativních moderních terapií
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 1: Strengthening capacities for high-quality research
LM2018128, research and development projectName: Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu (Acronym: CZECRIN)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
2018-1-HU01-KA203-047811, interní kód MUName: Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical Students (Acronym: CONCIOUS)
Investor: European Union, CONSCIOUS, Strategic Partnerships in the field of education, training and youth
2021-1-CZ01-KA220-HED-000023177, interní kód MUName: CONSCIOUS II Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical PhD Students and Early Career Researchers in Medicine, Pharmacy and Health Sciences (Acronym: CONSCIOUS 2)
Investor: European Union, Strategic Partnerships in the field of education, training and youth
Displayed: 24/7/2024 17:26