Detailed Information on Publication Record
2023
Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula
JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁBasic information
Original name
Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula
Name (in English)
Journaling as a method of resilien curriculum
Authors
Edition
2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Uspořádání workshopu
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
deníkové metody; kurikulum; resilience; výzkum
Keywords in English
journaling; curriculum; resilience; research
Změněno: 13/2/2023 15:03, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Deníkové metody neboli journaling jsou metody osobního psaní, které umožňují trénovat pozorovací a analytické schopnosti. Pomocí specificky formulovaných zadání, papíru a tužky se lze zaměřit na různá témata či problémy, které chceme uchopit ať už pedagogicky či výzkumně, a propojit je s rovinou osobní zkušenosti, vlastních pocitů i cílů. Zároveň nabízí možnost vzájemného sdílení a budování vztahů ve skupině. Díky tomu je možné je využít při výuce k výstavbě resilientního kurikula, které nabízí možnost skloubit v hodině jak pedagogické cíle vyučujících, tak osobní zkušenost a rozpoložení studujících. To činí výuku odolnější vůči krizím, ve kterých je obtížné udržet pozornost zaměřenou na kognitivní cíle.
In English
Journaling methods are personal writing methods that enable the cultivation of observational and analytical skills. Using specifically formulated assignments, paper and pencil one can focus on different topics or issues that they want to grasp either pedagogically or in their research projects. Through journaling the level of personal experience and feelings can be connected to the level of profesionall goals. In teaching journaling offers the possibility of sharing and building relationships within the group. This helps to create a resilient curriculum that offers the possibility of combining the teaching goals with the personal experience and challenges of the learners. This makes teaching more resilient to crises in which it is difficult to keep attention focused on cognitive goals.
Links
LX22NPO5101, research and development project |
|