W 2023

Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula

JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁ

Basic information

Original name

Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula

Name (in English)

Journaling as a method of resilien curriculum

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

deníkové metody; kurikulum; resilience; výzkum

Keywords in English

journaling; curriculum; resilience; research
Změněno: 13/2/2023 15:03, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Deníkové metody neboli journaling jsou metody osobního psaní, které umožňují trénovat pozorovací a analytické schopnosti. Pomocí specificky formulovaných zadání, papíru a tužky se lze zaměřit na různá témata či problémy, které chceme uchopit ať už pedagogicky či výzkumně, a propojit je s rovinou osobní zkušenosti, vlastních pocitů i cílů. Zároveň nabízí možnost vzájemného sdílení a budování vztahů ve skupině. Díky tomu je možné je využít při výuce k výstavbě resilientního kurikula, které nabízí možnost skloubit v hodině jak pedagogické cíle vyučujících, tak osobní zkušenost a rozpoložení studujících. To činí výuku odolnější vůči krizím, ve kterých je obtížné udržet pozornost zaměřenou na kognitivní cíle.

In English

Journaling methods are personal writing methods that enable the cultivation of observational and analytical skills. Using specifically formulated assignments, paper and pencil one can focus on different topics or issues that they want to grasp either pedagogically or in their research projects. Through journaling the level of personal experience and feelings can be connected to the level of profesionall goals. In teaching journaling offers the possibility of sharing and building relationships within the group. This helps to create a resilient curriculum that offers the possibility of combining the teaching goals with the personal experience and challenges of the learners. This makes teaching more resilient to crises in which it is difficult to keep attention focused on cognitive goals.

Links

LX22NPO5101, research and development project
Name: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES