Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula
JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁ. Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula (Journaling as a method of resilien curriculum). 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula |
Name (in English) | Journaling as a method of resilien curriculum |
Authors | JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁ. |
Edition | 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Organization of a workshop |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | deníkové metody; kurikulum; resilience; výzkum |
Keywords in English | journaling; curriculum; resilience; research |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 13/2/2023 15:03. |
Abstract |
---|
Deníkové metody neboli journaling jsou metody osobního psaní, které umožňují trénovat pozorovací a analytické schopnosti. Pomocí specificky formulovaných zadání, papíru a tužky se lze zaměřit na různá témata či problémy, které chceme uchopit ať už pedagogicky či výzkumně, a propojit je s rovinou osobní zkušenosti, vlastních pocitů i cílů. Zároveň nabízí možnost vzájemného sdílení a budování vztahů ve skupině. Díky tomu je možné je využít při výuce k výstavbě resilientního kurikula, které nabízí možnost skloubit v hodině jak pedagogické cíle vyučujících, tak osobní zkušenost a rozpoložení studujících. To činí výuku odolnější vůči krizím, ve kterých je obtížné udržet pozornost zaměřenou na kognitivní cíle. |
Abstract (in English) |
---|
Journaling methods are personal writing methods that enable the cultivation of observational and analytical skills. Using specifically formulated assignments, paper and pencil one can focus on different topics or issues that they want to grasp either pedagogically or in their research projects. Through journaling the level of personal experience and feelings can be connected to the level of profesionall goals. In teaching journaling offers the possibility of sharing and building relationships within the group. This helps to create a resilient curriculum that offers the possibility of combining the teaching goals with the personal experience and challenges of the learners. This makes teaching more resilient to crises in which it is difficult to keep attention focused on cognitive goals. |
Links | |
---|---|
LX22NPO5101, research and development project | Name: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI) |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES |
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:20