JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁ. Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula (Journaling as a method of resilien curriculum). 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Deníkové metody jako nástroj resilientního kurikula
Name (in English) Journaling as a method of resilien curriculum
Authors JARKOVSKÁ, Lucie and Martina NOSKOVÁ.
Edition 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) deníkové metody; kurikulum; resilience; výzkum
Keywords in English journaling; curriculum; resilience; research
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 13/2/2023 15:03.
Abstract
Deníkové metody neboli journaling jsou metody osobního psaní, které umožňují trénovat pozorovací a analytické schopnosti. Pomocí specificky formulovaných zadání, papíru a tužky se lze zaměřit na různá témata či problémy, které chceme uchopit ať už pedagogicky či výzkumně, a propojit je s rovinou osobní zkušenosti, vlastních pocitů i cílů. Zároveň nabízí možnost vzájemného sdílení a budování vztahů ve skupině. Díky tomu je možné je využít při výuce k výstavbě resilientního kurikula, které nabízí možnost skloubit v hodině jak pedagogické cíle vyučujících, tak osobní zkušenost a rozpoložení studujících. To činí výuku odolnější vůči krizím, ve kterých je obtížné udržet pozornost zaměřenou na kognitivní cíle.
Abstract (in English)
Journaling methods are personal writing methods that enable the cultivation of observational and analytical skills. Using specifically formulated assignments, paper and pencil one can focus on different topics or issues that they want to grasp either pedagogically or in their research projects. Through journaling the level of personal experience and feelings can be connected to the level of profesionall goals. In teaching journaling offers the possibility of sharing and building relationships within the group. This helps to create a resilient curriculum that offers the possibility of combining the teaching goals with the personal experience and challenges of the learners. This makes teaching more resilient to crises in which it is difficult to keep attention focused on cognitive goals.
Links
LX22NPO5101, research and development projectName: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES
PrintDisplayed: 3/5/2024 02:25