METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality
JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Tereza ČEŠKOVÁ. METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality (The 3A Methodology: Teaching reflection and quality assessment tool). Munipress, 2022, 36 pp. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality |
Name in Czech | METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality |
Name (in English) | The 3A Methodology: Teaching reflection and quality assessment tool |
Authors | JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Tereza ČEŠKOVÁ. |
Edition | 36 pp. 2022. |
Publisher | Munipress |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Survey and educational texts |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | metodika 3A, kvalita výuky, didaktická kazuistika |
Keywords in English | 3A methodology, teaching quality, didactic case study |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 11/4/2023 12:26. |
Abstract |
---|
V publikaci představujeme Metodiku 3A jako nástroj pro didaktickou analýzu zaměřenou na obsah vzdělávání. Metodika 3A je označení pro metodický postup reflexe a analýzy výuky spojený s hodnocením kvality výuky a s návrhem zlepšujících změn – tzv. alterací výuky. Její název je odvozen od tří základních kroků, kterými postupuje didaktická analýza výuky: anotace – popis výukové situace a jejího širšího kontextu; analýza – podrobný didaktický rozbor klíčových situací výuky; alterace – návrh didaktické změny, která má přinést zvýšení kvality výuky. Didaktická analýza prostřednictvím Metodiky 3A umožňuje porozumět tomu, jak se ve výuce utváří učební prostředí, které poskytuje žákům příležitosti k učení a umožňuje tak získat solidní základ pro její zkvalitňování. |
Abstract (in English) |
---|
In this publication, we present Methodology 3A as a tool for didactic analysis focused on educational content. Methodology 3A is the name for a methodological procedure of reflection and analysis of teaching, associated with the evaluation of the quality of teaching and with the proposal of improving changes - the so-called alteration of teaching. Its name is derived from the three basic steps in the didactic analysis of teaching: annotation - description of the teaching situation and its broader context; analysis - detailed didactic analysis of key teaching situations; alteration - proposal of a didactic change to improve the quality of teaching. Didactic analysis through Methodology 3A enables an understanding of how the learning environment is shaped in teaching to provide opportunities for pupils to learn, thus providing a solid basis for improving its quality. |
Links | |
---|---|
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU | Name: Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (Acronym: ZIP MUNI) |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Improving and Innovating the Preparation of Future Teachers at MUNI, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education |
PrintDisplayed: 12/10/2024 14:52