e 2022

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Tereza ČEŠKOVÁ

Basic information

Original name

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Name in Czech

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Name (in English)

The 3A Methodology: Teaching reflection and quality assessment tool

Authors

Edition

36 pp. 2022

Publisher

Munipress

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

metodika 3A, kvalita výuky, didaktická kazuistika

Keywords in English

3A methodology, teaching quality, didactic case study

Tags

Reviewed
Změněno: 11/4/2023 12:26, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Abstract

V originále

V publikaci představujeme Metodiku 3A jako nástroj pro didaktickou analýzu zaměřenou na obsah vzdělávání. Metodika 3A je označení pro metodický postup reflexe a analýzy výuky spojený s hodnocením kvality výuky a s návrhem zlepšujících změn – tzv. alterací výuky. Její název je odvozen od tří základních kroků, kterými postupuje didaktická analýza výuky: anotace – popis výukové situace a jejího širšího kontextu; analýza – podrobný didaktický rozbor klíčových situací výuky; alterace – návrh didaktické změny, která má přinést zvýšení kvality výuky. Didaktická analýza prostřednictvím Metodiky 3A umožňuje porozumět tomu, jak se ve výuce utváří učební prostředí, které poskytuje žákům příležitosti k učení a umožňuje tak získat solidní základ pro její zkvalitňování.

In English

In this publication, we present Methodology 3A as a tool for didactic analysis focused on educational content. Methodology 3A is the name for a methodological procedure of reflection and analysis of teaching, associated with the evaluation of the quality of teaching and with the proposal of improving changes - the so-called alteration of teaching. Its name is derived from the three basic steps in the didactic analysis of teaching: annotation - description of the teaching situation and its broader context; analysis - detailed didactic analysis of key teaching situations; alteration - proposal of a didactic change to improve the quality of teaching. Didactic analysis through Methodology 3A enables an understanding of how the learning environment is shaped in teaching to provide opportunities for pupils to learn, thus providing a solid basis for improving its quality.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU
Name: Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (Acronym: ZIP MUNI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Improving and Innovating the Preparation of Future Teachers at MUNI, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education