ČERNÝ, Michal. Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu (Reading educates : Discipline, Collectivization, and Professionalization in the Library Profession with Respect to Its Educational Goals in Socialist Czechoslovakia). In Slabotínský, Radek. Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům. 1st ed. Brno: Technické muzeum v Brně, 2022, p. 66-78. Acta musei technici Brunensis. ISBN 978-80-7685-024-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu
Name (in English) Reading educates : Discipline, Collectivization, and Professionalization in the Library Profession with Respect to Its Educational Goals in Socialist Czechoslovakia
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům, p. 66-78, 13 pp. Acta musei technici Brunensis, 2022.
Publisher Technické muzeum v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00128665
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7685-024-8
Keywords (in Czech) knihovny; disciplinace; Československo; vzdělávání; historie; čtenářství; knihovník
Keywords in English libraries; discipline; Czechoslovakia; education; history; reading; librarian
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 5/3/2023 22:36.
Abstract
Studie využívá analýzy historických pramenů, časopisů a legislativních norem ke konstrukci tří klíčových faktorů uplatňujících se při transformaci edukační role knihoven – od formování humanistického intelektuála v prvorepublikovém pojetí k novému socialistickému člověku typickému pro knihovnictví po roce 1948, ve větší intenzitě pak v 50. letech. Studie současně popisuje proměnu celé instituce i osoby knihovníka s ohledem na tyto transformativní posuny. Specificky se soustředí na koncepty disciplinace, kolektivizace a profesionalizace.
Abstract (in English)
The study uses the analysis of historical sources, journals and legislative norms to construct three key factors applied in the transformation of the educational role of libraries - from the formation of the humanist intellectual in the first republican concept to the new socialist man typical for librarianship after 1948, and with greater intensity in the 1950s. At the same time, the study describes the transformation of the entire institution and the person of the librarian in light of these transformative shifts. It focuses specifically on the concepts of disciplining, collectivization and professionalization.
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:33