D 2021

Distanční výuka fyzikálních praktik – výzva a její realizace

JURMANOVÁ, Jana, Martina MRKVIČKOVÁ and Zbyněk FIŠER

Basic information

Original name

Distanční výuka fyzikálních praktik – výzva a její realizace

Name (in English)

Remote Teaching of Physical Laboratories—the Challengeand its Realization

Authors

Edition

Sborník konference didaktiky přírodních věd DidSci+ 2021, p. 41-47, 7 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10300 1.3 Physical sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

978-80-210-9876-3

Keywords (in Czech)

laboratorní cvičení; modelování; webové aplikace; zprostředkované pozorování

Keywords in English

laboratory exercise; mediated observation; modeling; web application

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2023 11:37, Mgr. Marie Šípková, DiS.

Abstract

V originále

Distanční výuka s sebou nese nutnost nových přístupů ke vzdělávání studentů. Zásadní výzvou je zajištění výuky praktické, především laboratorních prací. Tento úkol musel vyřešit tým připravující Fyzikální praktikum pro nefyzikální obory (F2210, jaro 2021, PřF MU). Reálný experiment jsme se pokusili nahradit kombinací zprostředkovaného pozorování, zpracování naměřených dat, modelováním pomocí webových aplikací a domácích pokusů – frontálních či individuálních.

In English

Remote teaching demands new approaches to the education of students.The major challengeis the arrangement of practical courses, especially laboratories. This task had to be solvedby the team preparing Laboratory physics for non-physics students (F2210, spring 2021,Sci MUNI). We tried to replace the actual experiment with a combination of mediatedobservation, analysis of measured data, modeling with the use of web applications andexperiments at home—either teacher-directed or individual.