CHLOUPEK, Tomáš and Pavel OSTRÝ. Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol (Folk song in contemporary school practice: partial results of research about the use of folk song and folklore from the perspective of primary and secondary school music teachers). In Musica viva in schola XXVII. 2021. ISBN 978-80-280-0028-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol
Name (in English) Folk song in contemporary school practice: partial results of research about the use of folk song and folklore from the perspective of primary and secondary school music teachers
Authors CHLOUPEK, Tomáš and Pavel OSTRÝ.
Edition Musica viva in schola XXVII, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60404 Folklore studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Munispace
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0028-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021-6
Keywords (in Czech) lidová hudba; lidová píseň; folklor; výzkum; hudební výchova
Keywords in English folk music; folk song; folklore; research; music education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Chloupek, DiS., učo 411370. Changed: 25/4/2024 18:29.
Abstract
Lidová hudba je nesporně významným kulturním bohatstvím, které v sobě skrývá velký didaktický potenciál. Obsahem příspěvku jsou průběžné výsledky výzkumného šetření zaměřujícího se na práci učitelů s lidovou písní ve výuce hudební výchovy na základních a vybraných středních školách. Představeny jsou zde hlavní způsoby využití tohoto tématu v kontextu čtyř základních výukových oblastí (stanovených v RVP) a v dalších hudebních či mezipředmětových tématech a aktivitách. Bližšího zkoumání se poté dostává specifické skupině respondentů, kteří se v dotazníku hlásili k provozování folklorních aktivit. Vyhodnoceny jsou jejich odpovědi týkající se preference, a především využívání lidové hudby v hodinách hudební výchovy. Vše je souběžně porovnáno s odpověďmi zbývajících respondentů, kteří se k angažovanosti ve folkloru nehlásili.
Abstract (in English)
Folk music is undoubtedly an essential cultural asset with great didactic potential. The content of the paper are the ongoing results of a research survey focusing on the teachers' usage of folk songs in music education at primary and selected secondary schools. The main ways of using this topic in the context of four fundamental teaching areas (set out in the FEP) and in other musical or interdisciplinary topics and activities are presented here. A specific group of respondents who reported to folklore activities in the questionnaire is then examined. Their answers regarding preference and especially the use of folk music in music lessons are evaluated. Everything is simultaneously compared with the answers of the remaining respondents who did not report to folklore.
Links
MUNI/A/1521/2020, interní kód MUName: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě II.
Investor: Masaryk University, Attitudes of primary and secondary school music teachers in the Czech Republic towards folklore music II.
PrintDisplayed: 25/7/2024 18:35