ŠUBRTOVÁ, Milena. Empatie a symbióza jako nově akcentované hodnoty v současné české literatuře pro děti a mládež (Empathy and symbiosis as newly emphasized values in contemporary Czech literature for children and youth). O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie. Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2022, vol. 10, No 2, p. 9-19. ISSN 1339-3200.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Empatie a symbióza jako nově akcentované hodnoty v současné české literatuře pro děti a mládež
Name (in English) Empathy and symbiosis as newly emphasized values in contemporary Czech literature for children and youth
Authors ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie, Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2022, 1339-3200.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128705
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) současná česká próza pro děti a mládež; empatie a symbióza; vztah k přírodě; ekoliteratura
Keywords in English contemporary Czech literature for children and youth; empathy and symbiosis; relationship to nature; ecoliterature
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D., učo 2019. Changed: 22/2/2023 16:44.
Abstract
Studie se zabývá interpretacemi děl současné české literatury pro děti a mládež (Markéta Pilátová: Bába Bedla; Olga Stehlíková: Mojenka) v nichž zastávají důležitou axiologickou, formativní i emocionální funkci empatie a symbióza. Studie, kombinující postupy literárněvědné analýzy s psychologií vztahu k přírodě, si klade otázku, zda se v rámci intencionální literatury pro děti a mládež nerozvíjí nový genologický subtyp tzv. „ekoliteratury“, která není definována použitými kompozičními postupy a prostředky, ale tím, jak představuje teoretický koncept přírody, kultury a člověka na základě seznámení s ontickým konfliktem kultury s přírodou.
Abstract (in English)
The study deals with interpretations of works of contemporary Czech literature for children and youth (Markéta Pilátová: Bába Bedla; Olga Stehlíková: Mojenka) in which empathy and symbiosis play an important axiological, formative and emotional function.The study, combining the procedures of literary analysis with the psychology of the relationship to nature, asks whether a new geneological subtype of so-called „ecoliterature“ is developing within the intentional literature for children and youth, which is not defined by the compositional procedures and means used, but by how it represents theoretical concept of nature, culture and man based on familiarization with the ontic conflict of culture with nature.
Links
MUNI/A/1363/2021, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace V. (Acronym: JLK5)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 3/10/2024 13:58