SLAVÍK, Jan, Kateřina DYTRTOVÁ, Ondřej HNÍK, Lucie JAKUBCOVÁ, Alena NOHAVOVÁ, Veronika RODOVÁ a Věra UHL SKŘIVANOVÁ. Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení. Studia Paedagogica. Brno: MUNI PRESS, roč. 27, č. 3, s. 9-32. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2022-3-1. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Název česky Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Název anglicky Key competence (not only) for the arts in the european curriculum: analytical explanation
Autoři SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, garant), Kateřina DYTRTOVÁ (203 Česká republika), Ondřej HNÍK (203 Česká republika), Lucie JAKUBCOVÁ (203 Česká republika), Alena NOHAVOVÁ (203 Česká republika), Veronika RODOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Věra UHL SKŘIVANOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Studia Paedagogica, Brno, MUNI PRESS, 2022, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-1
Klíčová slova česky kulturní povědomí a vyjadřování; kompetence; gramotnost; vzdělávací cíl; exprese; reflexe; kreativita
Klíčová slova anglicky cultural awareness and expression; competence; literacy; educational objective; expression; reflection; creativity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Rodová, Ph.D., učo 34241. Změněno: 7. 2. 2024 10:46.
Anotace
V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování scílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese vefilozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti alimity zkoumání ahodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi.
Anotace anglicky
The article analyzes the key competence of Cultural Awareness and Expression to clarify its structure and to characterize the opportunities for implementing it in educational practice. Emphasis is placed on the creative nature of this competence and its relationship with cognitive processes. This implies a close link between this competence and cultural content, which is crucial in its development. Building on the historical development of the concept of expression in philosophy and in aesthetics, a theoretical model is proposed to explain the creative processes leading to the development of this key competence in the context of the historical development of culture. Based on this model, the possibilities and limitations of examining and evaluating the manifestations of the competence Cultural Awareness and Expression in educational practice are discussed.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaVNázev: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 14:28