SLAVÍK, Jan, Kateřina DYTRTOVÁ, Ondřej HNÍK, Lucie JAKUBCOVÁ, Alena NOHAVOVÁ, Veronika RODOVÁ and Věra UHL SKŘIVANOVÁ. Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení (Key competence (not only) for the arts in the european curriculum: analytical explanation). Studia Paedagogica. Brno: MUNI PRESS, 2022, vol. 27, No 3, p. 9-32. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Name in Czech Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Name (in English) Key competence (not only) for the arts in the european curriculum: analytical explanation
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina DYTRTOVÁ (203 Czech Republic), Ondřej HNÍK (203 Czech Republic), Lucie JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic), Alena NOHAVOVÁ (203 Czech Republic), Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra UHL SKŘIVANOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Studia Paedagogica, Brno, MUNI PRESS, 2022, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00134068
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-1
Keywords (in Czech) kulturní povědomí a vyjadřování; kompetence; gramotnost; vzdělávací cíl; exprese; reflexe; kreativita
Keywords in English cultural awareness and expression; competence; literacy; educational objective; expression; reflection; creativity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Rodová, Ph.D., učo 34241. Changed: 7/2/2024 10:46.
Abstract
V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování scílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese vefilozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti alimity zkoumání ahodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi.
Abstract (in English)
The article analyzes the key competence of Cultural Awareness and Expression to clarify its structure and to characterize the opportunities for implementing it in educational practice. Emphasis is placed on the creative nature of this competence and its relationship with cognitive processes. This implies a close link between this competence and cultural content, which is crucial in its development. Building on the historical development of the concept of expression in philosophy and in aesthetics, a theoretical model is proposed to explain the creative processes leading to the development of this key competence in the context of the historical development of culture. Based on this model, the possibilities and limitations of examining and evaluating the manifestations of the competence Cultural Awareness and Expression in educational practice are discussed.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:37