J 2022

Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení

SLAVÍK, Jan, Kateřina DYTRTOVÁ, Ondřej HNÍK, Lucie JAKUBCOVÁ, Alena NOHAVOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení

Name in Czech

Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení

Name (in English)

Key competence (not only) for the arts in the european curriculum: analytical explanation

Authors

SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina DYTRTOVÁ (203 Czech Republic), Ondřej HNÍK (203 Czech Republic), Lucie JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic), Alena NOHAVOVÁ (203 Czech Republic), Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra UHL SKŘIVANOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Studia Paedagogica, Brno, MUNI PRESS, 2022, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00134068

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kulturní povědomí a vyjadřování; kompetence; gramotnost; vzdělávací cíl; exprese; reflexe; kreativita

Keywords in English

cultural awareness and expression; competence; literacy; educational objective; expression; reflection; creativity

Tags

Reviewed
Změněno: 7/2/2024 10:46, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Abstract

V originále

V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování scílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese vefilozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti alimity zkoumání ahodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi.

In English

The article analyzes the key competence of Cultural Awareness and Expression to clarify its structure and to characterize the opportunities for implementing it in educational practice. Emphasis is placed on the creative nature of this competence and its relationship with cognitive processes. This implies a close link between this competence and cultural content, which is crucial in its development. Building on the historical development of the concept of expression in philosophy and in aesthetics, a theoretical model is proposed to explain the creative processes leading to the development of this key competence in the context of the historical development of culture. Based on this model, the possibilities and limitations of examining and evaluating the manifestations of the competence Cultural Awareness and Expression in educational practice are discussed.

Links

GA20-13038S, research and development project
Name: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning