Detailed Information on Publication Record
2022
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
SLAVÍK, Jan, Kateřina DYTRTOVÁ, Ondřej HNÍK, Lucie JAKUBCOVÁ, Alena NOHAVOVÁ et. al.Basic information
Original name
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Name in Czech
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Name (in English)
Key competence (not only) for the arts in the european curriculum: analytical explanation
Authors
SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina DYTRTOVÁ (203 Czech Republic), Ondřej HNÍK (203 Czech Republic), Lucie JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic), Alena NOHAVOVÁ (203 Czech Republic), Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra UHL SKŘIVANOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Studia Paedagogica, Brno, MUNI PRESS, 2022, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00134068
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kulturní povědomí a vyjadřování; kompetence; gramotnost; vzdělávací cíl; exprese; reflexe; kreativita
Keywords in English
cultural awareness and expression; competence; literacy; educational objective; expression; reflection; creativity
Tags
Reviewed
Změněno: 7/2/2024 10:46, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
V originále
V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování scílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese vefilozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti alimity zkoumání ahodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi.
In English
The article analyzes the key competence of Cultural Awareness and Expression to clarify its structure and to characterize the opportunities for implementing it in educational practice. Emphasis is placed on the creative nature of this competence and its relationship with cognitive processes. This implies a close link between this competence and cultural content, which is crucial in its development. Building on the historical development of the concept of expression in philosophy and in aesthetics, a theoretical model is proposed to explain the creative processes leading to the development of this key competence in the context of the historical development of culture. Based on this model, the possibilities and limitations of examining and evaluating the manifestations of the competence Cultural Awareness and Expression in educational practice are discussed.
Links
GA20-13038S, research and development project |
|