LEŠÁK, Martin. Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii? (Santa Maria Maggiore in Late Antiquity. An Ideal Space for The Stational Liturgy?). In Horáková, Tereza; Řezníčková, Veronika. Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění. 1. vyd. Brno: Books & Pipes, 2022, p. 177-193. sv. 1. ISBN 978-80-7485-266-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii?
Name (in English) Santa Maria Maggiore in Late Antiquity. An Ideal Space for The Stational Liturgy?
Authors LEŠÁK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění, p. 177-193, 17 pp. sv. 1, 2022.
Publisher Books & Pipes
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00128707
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7485-266-4
Keywords (in Czech) Santa Maria Maggiore; stacionární liturgie; ambulatorium; pozdní antika; architektonické řešení
Keywords in English Santa Maria Maggiore; stational liturgy; ambulatory; Late Antiquity; architectural solution
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 7/3/2023 11:55.
Abstract
Santa Maria Maggiore, v češtině známá jako bazilika Panny Marie Sněžné, patří k historicky nejvýznamnějším památkám Říma. Je jedinou z pěti patriarchálních bazilik, která vznikla na objednávku římských biskupů bez jakéhokoli císařského zásahu; jde o první chrám zasvěcený Panně Marii v Římě a pravděpodobně i na Západě; a navíc byla i jedním z prvních římských kostelů — nepočítáme-­li takzvané hřbitovní baziliky stojící za hradbami města — zasvěcených světci či svě­tici. Její výstavba byla dokončena za pontifikátu Sixta III. (432—440). Výsadní postavení chrámu v historii papežství nás nutí přemýšlet o tom, jakým způsobem se souvislosti jeho vzniku mohly odrazit na architektonickém řešení a výzdobě. Zde se zaměříme především na liturgickou funkci: pokud je totiž Santa Maria Maggiore skutečně ryzí objednávkou římských biskupů, dalo by se očekávat, že i její forma bude uzpůsobena stacionární (tedy biskupské/papežské) liturgii.
Abstract (in English)
Santa Maria Maggiore is one of Rome’s most historically significant monuments. It is the only patriarchal (today called papal) basilica that was commissioned by the bishops of Rome without an imperial intervention; it is the first church dedicated to the Virgin Mary in Rome and probably in the West; also, it was one of the first Roman churches — not including the so­called cemetery basilicas standing outside the city walls — dedicated to a saint. The church’s prominent position in the history of the papacy compels us to consider how the context of its creation may have impacted its architectural design. This article focuses primarily on the liturgical function, for if Santa Maria Maggiore is indeed a pure commission of Roman bishops, we could expect its form to be adapted to the stational (i.e., episcopal/papal) liturgy.
Links
MUNI/A/1499/2021, interní kód MUName: Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění (Acronym: Umělecká úloha)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 13/10/2024 18:54