MARINIČ, Peter. Identita učitele střední odborné školy (Identity of the teacher of a secondary vocational school). In Lengyelfalusy, T., Porubčanová, D., & Tkáčik, Š. 15. didaktická konference. 1. vyd. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI, 2022, p. 161-167. ISBN 978-80-8222-044-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Identita učitele střední odborné školy
Name (in English) Identity of the teacher of a secondary vocational school
Authors MARINIČ, Peter.
Edition 1. vyd. Dubnica nad Váhom, 15. didaktická konference, p. 161-167, 7 pp. 2022.
Publisher Vysoká škola DTI
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8222-044-8
Keywords (in Czech) identita učitele, učitel střední odborné školy, rešerše
Keywords in English identity of teacher, secondary vocational school teacher, literature review
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Changed: 1/3/2023 09:33.
Abstract
Učitel pro mnohé představuje významnou osobnost, která je formuje v mnoha oblastech. Učitel si je vědom, z toho vyplývající důležitosti své role, a proto se v mnoha případech snaží své kompetence zdokonalovat a dále rozvíjet. Zároveň dochází ke smysluplnějšímu pojetí vlastní identity učitele. Jde o širší pojem, přičemž k němu lze přistupovat z hlediska psychologického, sociálního nebo sociokulturního. Tedy sebepojetí učitele, jeho hodnocení sebe sama, ale i hodnocení idealizované představy učitele jako takové hodnocení založené na osobnostních rysech a dalších faktorech může být zahrnuto. Proto lze identifikovat několik forem a vrstev identity učitele. V příspěvku je prezentováno teoretické objasnění specifik identity učitele středního odborného učiliště na základě literární rešerše dostupných článků v databázi WOS a SCOPUS.
Abstract (in English)
For many, the teacher represents an important personality shaping them in many areas. The teacher is aware of the resulting importance of his role and therefore in many cases tries to improve and further develop his competences. At the same time, there is a more meaningful conception of the teacher's own identity. It is a wider concept, while it can be approached from a psychological, social, or socio-cultural point of view, i.e., the teacher's self-concept, his assessment of himself, but also the assessment of the idealized idea of the teacher as such, assessment based on personality traits and other factors can be included. Therefore, several forms and layers of the teacher's identity can be identified. In the paper, the theoretical clarification of the specifics of the identity of a secondary vocational schoolteacher, based on a literature review of available articles in the WOS and SCOPUS database is presented.
Links
MUNI/A/1472/2021, interní kód MUName: Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:47