SLÁDEK, Petr, Jan VÁLEK, Peter MARINIČ, Pavel PECINA, Kateřina ŠMEJKALOVÁ, Helena ZELNÍČKOVÁ and Tomáš MILÉŘ. Digitální kompetence: Brána rozvoje od A do Z (Digital competence: The gateway to development from A to Z). In Lengyelfalusy, T., Porubčanová, D., & Tkáčik, Š. 15. didaktická konference. 1. vyd. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI, 2022, p. 168-177.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální kompetence: Brána rozvoje od A do Z
Name (in English) Digital competence: The gateway to development from A to Z
Authors SLÁDEK, Petr, Jan VÁLEK, Peter MARINIČ, Pavel PECINA, Kateřina ŠMEJKALOVÁ, Helena ZELNÍČKOVÁ and Tomáš MILÉŘ.
Edition 1. vyd. Dubnica nad Váhom, 15. didaktická konference, p. 168-177, 10 pp. 2022.
Publisher Vysoká škola DTI
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) digitální vzdělávací zdroje, klíčové kompetence
Keywords in English digital learning resources, key competences
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Changed: 4/3/2023 14:57.
Abstract
Současným trendem inovací výuky v primárním vzdělávání je vytváření nových interaktivních digitálních vzdělávacích zdrojů (DLR). Příspěvek představuje vybrané digitální výukové zdroje z celkového počtu dvanácti zdrojů, které jsou zaměřené na širokou škálu vzdělávacích oblastí/předmětů na základních školách. Rozvíjejí jazykové, technické a přírodovědné dovednosti žáků i jejich finanční gramotnost. Digitální učební zdroje povzbuzují žáky k samostatnosti, zvyšují jejich zájem o hledání vlastní cesty k poznání, podporují spolupráci a komunikaci. Digitální vzdělávací zdroje zároveň přispívají k rozvoji klíčových kompetencí žáků, rozvoji informatického myšlení a zvyšují zájem a motivaci žáků získávat informace, vytvářet a sdílet obsah. To zvyšuje jejich budoucí uplatnitelnost ve společnosti a na trhu práce.
Abstract (in English)
A current trend in teaching innovation i primary education is the creation of new interaction digital learning resources (DLRs). Paper presents selected digital learning resources from total of twelve, aimed at wide range of educational areas/subjects in primary schools. They develop pupils´ language, technical and science skills, as well as financial literacy, Digital learning resources encourage pupils to be independent, increase their interest in finding their own way to knowledge, promote cooperation and communication. At the same time, DLRs contribute to development of pupils´ key competences, the development of information thinking and increase pupils´ interest and motivation to acquire information and to create and share content. This increases their future employability in society and on the labour market.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012278, interní kód MUName: Digitální kompetence - brána rozvoje od A do Z (Acronym: DIKOBRAZ)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 3/9/2024 05:35