C 2022

Osobnostně orientovaná profesní příprava sociálních pedagogů: Aplikovaná improvizace jako metoda profesního rozvoje a nástroj do praxe

ANDRÁŠIK, Tomáš, Markéta KOŠATKOVÁ, Lucie MORAVČÍKOVÁ and Petr SOJÁK

Basic information

Original name

Osobnostně orientovaná profesní příprava sociálních pedagogů: Aplikovaná improvizace jako metoda profesního rozvoje a nástroj do praxe

Name in Czech

Osobnostně orientovaná profesní příprava sociálních pedagogů: Aplikovaná improvizace jako metoda profesního rozvoje a nástroj do praxe

Name (in English)

Personality-oriented professional training of social educators: Applied improvisation as a method of professional development and a tool for practice

Authors

ANDRÁŠIK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Markéta KOŠATKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lucie MORAVČÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr SOJÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Trnava, Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí. p. 136-157, 22 pp. 2022

Publisher

Typi Universitatis Tyrnaviensis, spoločné pracovisko Trnavskej univerzity v Trnave a Vedy, vydavateľstva Slovenskej akadémie vied

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00128801

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-568-0533-6

Keywords (in Czech)

aplikovaná improvizace; impro; kreativita a spontaneita v profesi; osobnostní rozvoj; profesní příprava; sociální a emoční učení

Keywords in English

applied improvisation; improv; creativity and spontaneity in profession; personality development; professional education; social and emotional learning

Tags

Reviewed
Změněno: 10/3/2023 11:45, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Kapitola nejprve popisuje koncepci osobnostně orientované profesní přípravy sociálních pedagogů na Katedře sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Další kapitoly jsou poté věnovány kurzu aplikované improvizace, který je nejmladší inovací v tomto modulu. Autoři se zabývají dosavadním výzkumem ve využití aplikované improvizace v oblastech souvisejících s možným uplatněním sociálních pedagogů a nastiňují možnosti využití aplikované improvizace v profesním vzdělávání sociálních pedagogů. Poslední část kapitoly tvoří shrnutí výzkumu zabývajícího se rozvojem sociálních a emočních kompetencí sociálních pedagogů prostřednictvím aplikované improvizace.

In English

The chapter first describes the concept of personality-oriented professional training for social educators at the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno. Subsequent chapters are then devoted to the course of applied improvisation, which is the youngest innovation in this module. The authors deal with previous research on the use of applied improvisation in areas related to possible employment of social educators and outline the possibilities of using applied improvisation in the professional education of social educators. The last part of the chapter consists of a summary of research on the development of social and emotional competencies of social pedagogues through applied improvisation.

Links

MUNI/B/1184/2021, interní kód MU
Name: Přístupy a metody ve výzkumu vzdělávání: seriál metodologických workshopů a konferencí 2022
Investor: Masaryk University