B 2022

Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma

ŠÍP, Radim, Denisa DENGLEROVÁ, Miroslav BIELIK, Lenka ĎULÍKOVÁ, Jan KALENDA et. al.

Basic information

Original name

Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma

Name in Czech

Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma

Name (in English)

Towards an inclusive school: interaction and the norm

Authors

ŠÍP, Radim, Denisa DENGLEROVÁ, Miroslav BIELIK, Lenka ĎULÍKOVÁ, Jan KALENDA, Markéta KOŠATKOVÁ, Martina KUROWSKI, Lenka GULOVÁ and František TRAPL

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 275 pp. 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Čítárna Munispace

ISBN

978-80-280-0125-4

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; diferenciace; well-being; podpůrné opatření

Keywords in English

inclusive education; differentiation; well-being; support measures

Tags

Munipress

Tags

Reviewed
Změněno: 6/3/2023 11:06, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

ORIG EN

V originále

Monografie nabízí pohled do tří škol, které naplňují představy inkluzivního vzdělávání. Management, pedagogičtí pracovníci, žáci i většina rodičů těchto škol chápou, že inkluze je možná, a že je-li skutečně dobře provedena, není to na úkor rozvoje kognitivních schopností žáků. V průběhu několika měsíců jsme sbírali data formou pozorování, rozhovodů, analýzou dokumentů, abychom popsali konkrétní charakteristiky efektivních přístupů v inkluzivním vzdělávání. Základním zjištěním našeho výzkumu je především to, že inkluze není prohloubením integrace. Je konceptem, který je založený na zcela jiných filozofických, sociologických a psychologických základech.

In English

The monograph offers insight into three schools that are fulfilling the ideas of inclusive education. The management, teaching staff, pupils and most parents in these schools understand that inclusion is possible and that, if it is done well, it is not at the expense of pupils' cognitive development. Several months we collected data through observations, interviews, and document analysis to describe specific characteristics of effective approaches to inclusive education. The main finding of our research is that inclusion is not a deepening of integration. It is a concept that is based on completely different philosophical, sociological and psychological foundations.

Links

GA19-13038S, research and development project
Name: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach
Displayed: 17/11/2024 16:40