V originále
Aby učitel nebo učitelka mohli naplnit roli “nositele/nositelky změny”, musí být ztotožnění s myšlenkou vzdělávání pro všechny, přijmout odpovědnost za vzdělávání všech svých žáků a umět rozpoznat a řešit jakoukoli formu vyčleňování a nerovného zacházení. Současně se ukazuje, že zásadním faktorem formujícím působení učitelů v inkluzivní třídě je vnitřní důvěra ve vlastní schopnosti zvládat jednotlivé aspekty výchovně vzdělávací činnosti. Nástroj umožňuje nahlédnout práci učitele z odstupu, učit se ji reflektovat a vytvořit plán osobnostního a odborného rozvoje.
Anglicky
For teachers, to be able to fulfill the role “of carrier of change”, he or she must be identified with the idea of education for all, accept responsibility for the education of all his or her students, and be able to recognize and solve any form of exclusion and unequal. At the same time, it turns out that a fundamental factor forming the teachers’ actions in the inclusive classroom is their inner confidence in their own ability to manage individual aspects of educational activities. The tool makes it possible to view the teacher’s work from a distance, learn to reflect on it and create a personal and professional development plan.