Detailed Information on Publication Record
2022
Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants
RODOVÁ, Veronika and Hana HORKÁBasic information
Original name
Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants
Name in Czech
Osobnosti francouzské revoluce: vytváření a čtení textu technikou živých obrazů
Name (in English)
Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures
Authors
RODOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Synergies Europe, Sylvains-lès-Moulins, France, GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, 1951-6088
Other information
Language
French
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
France
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00128833
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Keywords in English
French Revolution; live pictures; theater in education; historical awareness
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 18/2/2024 11:10, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
V originále
L’article présente une analyse didactique de situations de classe enregistrées lors de l’enseignement du thème de la Révolution française. Le support pédagogique en question était la technique des tableaux vivants qui doit être comprise comme une sorte de représentation théâtrale. Les situations de classe ont été évaluées à l’aide de la méthodologie 3A (annotation, analyse et alternative des situations d’enseignement) et de sources historiques pertinentes. L’article montre comment l’utilisation de sources historiques avec des méthodes didactiques appropriées contribue à la création d’une conscience historique des élèves.
In Czech
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velké francouzské revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány pomocí metodiky 3A (anotace, analýza a alterace výukových situací) a relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
In English
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. The teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (anotation, analysis and alternative of classroom situations) and relevant historical sources. The article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to create historical awareness of pupils.