J 2022

Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants

RODOVÁ, Veronika and Hana HORKÁ

Basic information

Original name

Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants

Name in Czech

Osobnosti francouzské revoluce: vytváření a čtení textu technikou živých obrazů

Name (in English)

Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures

Authors

RODOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Synergies Europe, Sylvains-lès-Moulins, France, GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, 1951-6088

Other information

Language

French

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

France

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00128833

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí

Keywords in English

French Revolution; live pictures; theater in education; historical awareness

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/2/2024 11:10, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Abstract

V originále

L’article présente une analyse didactique de situations de classe enregistrées lors de l’enseignement du thème de la Révolution française. Le support pédagogique en question était la technique des tableaux vivants qui doit être comprise comme une sorte de représentation théâtrale. Les situations de classe ont été évaluées à l’aide de la méthodologie 3A (annotation, analyse et alternative des situations d’enseignement) et de sources historiques pertinentes. L’article montre comment l’utilisation de sources historiques avec des méthodes didactiques appropriées contribue à la création d’une conscience historique des élèves.

In Czech

Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velké francouzské revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány pomocí metodiky 3A (anotace, analýza a alterace výukových situací) a relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.