RODOVÁ, Veronika and Hana HORKÁ. Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants (Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures). Synergies Europe. Sylvains-lès-Moulins, France: GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, vol. 2022, No 17, p. 209-222. ISSN 1951-6088.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants
Name in Czech Osobnosti francouzské revoluce: vytváření a čtení textu technikou živých obrazů
Name (in English) Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures
Authors RODOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Synergies Europe, Sylvains-lès-Moulins, France, GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, 1951-6088.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher France
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128833
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Keywords in English French Revolution; live pictures; theater in education; historical awareness
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Rodová, Ph.D., učo 34241. Changed: 18/2/2024 11:10.
Abstract
L’article présente une analyse didactique de situations de classe enregistrées lors de l’enseignement du thème de la Révolution française. Le support pédagogique en question était la technique des tableaux vivants qui doit être comprise comme une sorte de représentation théâtrale. Les situations de classe ont été évaluées à l’aide de la méthodologie 3A (annotation, analyse et alternative des situations d’enseignement) et de sources historiques pertinentes. L’article montre comment l’utilisation de sources historiques avec des méthodes didactiques appropriées contribue à la création d’une conscience historique des élèves.
Abstract (in Czech)
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velké francouzské revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány pomocí metodiky 3A (anotace, analýza a alterace výukových situací) a relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
Abstract (in English)
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. The teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (anotation, analysis and alternative of classroom situations) and relevant historical sources. The article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to create historical awareness of pupils.
PrintDisplayed: 3/6/2024 18:22