V originále
Metodika 3A – označení pro metodický postup reflexe a kvalitativní analýzy výuky, který je spojen s hodnocením kvality výuky a s návrhem zlepšujících změn. Pojetí metodiky 3A se hlásí k tradici didaktické analýzy zaměřené na obsah vzdělávání, jak je rozvíjena v didaktickém přístupu W. Klafkiho (1967). Jde zde o to, že učitel se v prvním kroku zamýšlí nad otázkou, „čemu budu vyučovat / co se žáci budou učit“ a od odpovědi na ni odvozuje volbu výukových postupů, tj. „jak budu vyučovat / jak budou žáci postupovat při učení“. Představený způsob výzkumu výuky má vycházet vstříc učitelům především tím, že se věnuje otázkám, které učitelé musí skutečně řešit, když výuku připravují, když v ní pracují se žáky a když se zamýšlejí nad způsoby, jak ji zlepšovat. Učitelům publikace nabídne možnost zabývat se výzkumnými poznatky a budou mít možnost je v praxi zužitkovat.
In English
3A procedure – designation for the methodological procedure of reflection and qualitative analysis of teaching, which is associated with the evaluation of the quality of teaching and the proposal of improving changes. The concept of 3A methodology follows the tradition of didactic analysis focused on the content of education as developed in the didactic approach of W. Klafki (1967). The idea here is that the teacher first reflects on the question “what will I teach / what will the pupils learn” and derives the choice of teaching practices, i.e. “how will I teach / how will the pupils go about learning”, from the answer to this question. The method of research on teaching presented here is intended to meet the needs of teachers first and foremost by addressing the questions that teachers actually have to address when they prepare lessons, when they work with pupils in them, and when they reflect on ways to improve them. The book will offer teachers the opportunity to engage with research findings and to put them into practice.