e 2022

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Tereza ČEŠKOVÁ

Basic information

Original name

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Name in Czech

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Name (in English)

The 3A Methodology: Teaching reflection and quality assessment tool

Authors

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Tereza ČEŠKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-280-0235-0

Keywords (in Czech)

metodika 3A, kvalita výuky, didaktická kazuistika

Keywords in English

3A methodology, teaching quality, didactic case study

Tags

Munipress

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2023 09:59, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

ORIG EN

V originále

Metodika 3A  – označení pro metodický postup reflexe a kvalitativní analýzy výuky, který je spojen s hodnocením kvality výuky a s návrhem zlepšujících změn. Pojetí metodiky 3A se hlásí k tradici didaktické analýzy zaměřené na obsah vzdělávání, jak je rozvíjena v didaktickém přístupu W. Klafkiho (1967). Jde zde o to, že učitel se v prvním kroku zamýšlí nad otázkou, „čemu budu vyučovat / co se žáci budou učit“ a od odpovědi na ni odvozuje volbu výukových postupů, tj. „jak budu vyučovat / jak budou žáci postupovat při učení“. Představený způsob výzkumu výuky má vycházet vstříc učitelům především tím, že se věnuje otázkám, které učitelé musí skutečně řešit, když výuku připravují, když v ní pracují se žáky a když se zamýšlejí nad způsoby, jak ji zlepšovat. Učitelům publikace nabídne možnost zabývat se výzkumnými poznatky a budou mít možnost je v praxi zužitkovat.

In English

3A procedure – designation for the methodological procedure of reflection and qualitative analysis of teaching, which is associated with the evaluation of the quality of teaching and the proposal of improving changes. The concept of 3A methodology follows the tradition of didactic analysis focused on the content of education as developed in the didactic approach of W. Klafki (1967). The idea here is that the teacher first reflects on the question “what will I teach / what will the pupils learn” and derives the choice of teaching practices, i.e. “how will I teach / how will the pupils go about learning”, from the answer to this question. The method of research on teaching presented here is intended to meet the needs of teachers first and foremost by addressing the questions that teachers actually have to address when they prepare lessons, when they work with pupils in them, and when they reflect on ways to improve them. The book will offer teachers the opportunity to engage with research findings and to put them into practice.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU
Name: Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (Acronym: ZIP MUNI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Improving and Innovating the Preparation of Future Teachers at MUNI, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
Displayed: 8/11/2024 19:13