ELLEDEROVÁ, Eva. Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka (Design-based research of an ESP coursebook). Brno: Masarykova univerzita. 375 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 11. ISBN 978-80-280-0267-1. doi:10.5817/CZ.MUNI.M280-0267-2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka
Name in Czech Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka
Name (in English) Design-based research of an ESP coursebook
Authors ELLEDEROVÁ, Eva.
Edition Brno, 375 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 11, 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-280-0267-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0267-2022
Keywords (in Czech) konstrukční výzkum; učebnice odborného anglického jazyka; hodnocení učebnic; teorie osvojování cizího jazyka; konstrukční principy; řečové dovednosti; odborná slovní zásoba; jazykové funkce
Keywords in English design-based research; ESP coursebook; coursebooks evaluation; SLA theories; design principles; language skills; technical vocabulary; communicative functions
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D., učo 25940. Changed: 26/3/2023 19:36.
Abstract
Předložená publikace představuje koncepci konstrukčního výzkumu, který je pro učitele odborného anglického jazyka výzvou, jak se vypořádat s řešením komplexních úkolů týkajících se tvorby kurikula v dynamických kontextech pedagogické praxe. Tvorba učebních materiálů pro výuku odborného anglického jazyka se stává v akademickém prostředí samozřejmostí, avšak méně často dochází k tomu, aby si učitelé kvalitu materiálů ověřovali prostřednictvím výzkumného šetření. Autorka popisuje metodologii a diskutuje výsledky konstrukčního výzkumu učebnice pro výuku odborného anglického jazyka, jehož dualistický přínos spočívá v postupném zdokonalování učebnice a v produkci konstrukčních principů, které nejen validují teorie tvorby učebnic anglického jazyka, ale současně také vyvíjí teorie týkající se tvorby učebnic pro výuku odborného anglického jazyka.
Abstract (in English)
The monograph "Design-Based Research of an ESP Coursebook" frames the concept of design-based research, which is a challenge for ESP teachers who deal with the solution of complex tasks related to curriculum design in dynamic contexts of educational practice. The design of ESP learning materials is becoming a matter of course in the academic environment, but it is less common for teachers to evaluate the quality of the materials through research. The author describes the methodology and discusses the results of the design-based research of an ESP coursebook,, whose two-fold yield lies in the gradual development of the coursebook and in the production of design principles that not only validate theories of English language coursebooks design but also develop theories related to ESP coursebooks.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 18/4/2024 08:30