MAJCÍK, Martin. Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou (Teacher‘s error management behavior during whole class interaction). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022, 135 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519. ISBN 978-80-280-0127-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0127-2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou
Name (in English) Teacher‘s error management behavior during whole class interaction
Authors MAJCÍK, Martin.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 135 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519, 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Digitální knihovna FF MU Munishop
ISBN 978-80-280-0127-8
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M280-0127-2022
Keywords (in Czech) učitelská práce s chybou; činnosti při řešení chyb; chybová situace; žákovská chyba;strach z chyby;klima pro práci s chybou;konstruktivistický přístup;učitelská zpětná vazba; oprava; korekce; lešení; žákovské zapojení; podpora učitele
Keywords in English error management behaviour; mistake-handling activities; error situation; pupils’ mistake;fear of making mistake;error climate;constructivist approach; teacher feedback; repair; correction; scaffolding; engagement; teachers’ support
Tags Munipress
Bibliography 218 records
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 3/4/2023 14:08.
Abstract
Kniha se svým tématem zaměřuje na fenomén žákovské chyby, který je úzce spjat se školní výukou a učením. Cílem textu je představit učitelskou práci s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou.  V rámci teorie je pozornost věnována zejména aktuálnímu pojetí chyby, tvorbě klimatu pro práci s chybou a roli zpětné vazby v chybové situaci. Prezentován je také vlastní kvalitativní výzkum, jenž popisuje přístup učitelů k žákovským chybám a identifikuje důležité činnosti realizované během výuky. Výsledky výzkumu tak mohou posloužit nejen samotným učitelům k reflexi vlastní práce s žákovskou chybou, ale mohou být rovněž inspirujícím materiálem pro studenty pregraduální přípravy.
Abstract (in English)
The book deals with the topic of students’ errors, which are considered an important educational phenomenon. The goal of this text is to introduce teacher error management behavior during whole-class interaction. From a theoretical point of view, the book pays attention to the conception of mistakes, error climate, and the role of teacher feedback during error situations. The book also presents qualitative research, that is focused on teachers’ approaches to mistakes and activities implemented during handling students’ mistakes. The results could be useful not only for teachers to reflect on their work with students’ errors but can also be inspiring material for undergraduate students.
PrintDisplayed: 24/4/2024 22:00