B 2022

Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou

MAJCÍK, Martin

Basic information

Original name

Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou

Name (in English)

Teacher‘s error management behavior during whole class interaction

Authors

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 135 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

ISBN

978-80-280-0127-8

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M280-0127-2022

Keywords (in Czech)

učitelská práce s chybou; činnosti při řešení chyb; chybová situace; žákovská chyba;strach z chyby;klima pro práci s chybou;konstruktivistický přístup;učitelská zpětná vazba; oprava; korekce; lešení; žákovské zapojení; podpora učitele

Keywords in English

error management behaviour; mistake-handling activities; error situation; pupils’ mistake;fear of making mistake;error climate;constructivist approach; teacher feedback; repair; correction; scaffolding; engagement; teachers’ support

Tags

Změněno: 3/4/2023 14:08, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

Kniha se svým tématem zaměřuje na fenomén žákovské chyby, který je úzce spjat se školní výukou a učením. Cílem textu je představit učitelskou práci s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou.  V rámci teorie je pozornost věnována zejména aktuálnímu pojetí chyby, tvorbě klimatu pro práci s chybou a roli zpětné vazby v chybové situaci. Prezentován je také vlastní kvalitativní výzkum, jenž popisuje přístup učitelů k žákovským chybám a identifikuje důležité činnosti realizované během výuky. Výsledky výzkumu tak mohou posloužit nejen samotným učitelům k reflexi vlastní práce s žákovskou chybou, ale mohou být rovněž inspirujícím materiálem pro studenty pregraduální přípravy.

In English

The book deals with the topic of students’ errors, which are considered an important educational phenomenon. The goal of this text is to introduce teacher error management behavior during whole-class interaction. From a theoretical point of view, the book pays attention to the conception of mistakes, error climate, and the role of teacher feedback during error situations. The book also presents qualitative research, that is focused on teachers’ approaches to mistakes and activities implemented during handling students’ mistakes. The results could be useful not only for teachers to reflect on their work with students’ errors but can also be inspiring material for undergraduate students.