Detailed Information on Publication Record
2022
Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice
ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA, Tomáš URBÁNEK, Lukáš ČUNEK, Galáž ZOLTÁN et. al.Basic information
Original name
Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice
Name in Czech
Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice
Name (in English)
Graphomotor skills: New approaches to diagnosis
Authors
ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA, Tomáš URBÁNEK, Lukáš ČUNEK, Galáž ZOLTÁN, Ján MUCHA, Vojtěch ZVONČÁK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50102 Psychology, special ;
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0256-5
Keywords (in Czech)
grafomotorické dovednosti; psaní; grafomotorické obtíže; diagnostika
Keywords in English
graphomotor skills; writing; graphomotor disabilities; assessment
Tags
Změněno: 29/3/2023 12:39, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Předkládaná publikace se zaměřuje na grafomotorické dovednosti a jejich poruchy a přináší nové možnosti jejich diagnostiky. V úvodu pojednává o různých teoriích psaní a o vývoji grafomotoriky a psaní. Dále definuje poruchy grafomotoriky a vývojové dysgrafie a nabízí přehled diagnostických metod pro hodnocení poruch rukopisu. V závěrečné kapitole autoři představují originální přístup k diagnostice grafomotorických obtíží založený na objektivní analýze online písma. Výsledná „Škála pro hodnocení poruch grafomotoriky a rukopisu“ (GHDRS) umožňuje detailní vyhodnocení zdrojů potíží dítěte. Kniha je určena primárně pracovnicím a pracovníkům v oblasti školského poradenského systému, hlavně speciálním pedagogům a psychologům, ale i dalším zájemcům o grafomotoriku.
In English
This book focuses on graphomotor skills, their disorders and brings new possibilities to their diagnosis. The introduction discusses various theories of writing and the development of graphomotor skills and writing. It also defines graphomotor disorders and developmental dysgraphia and offers an overview of diagnostic methods for assessing handwriting disabilities. In the final chapter, the authors present an original approach to diagnosing graphomotor disabilities based on an objective analysis of online handwriting. The resulting “Graphomotor and Handwriting Disabilities Rating Scale” (GHDRS) allows for a detailed assessment of the sources of a child’s difficulties. The book is intended primarily for workers in the school guidance system, especially special educators and psychologists, but also for others interested in graphomotor skills.
Links
GA18-16835S, research and development project |
|