D 2023

Réflexions sur la place du texte littéraire dans la formation de futurs enseignants de FLE

BAKEŠOVÁ, Václava

Basic information

Original name

Réflexions sur la place du texte littéraire dans la formation de futurs enseignants de FLE

Name in Czech

Reflexe místa literárního textu ve vzdělávání budoucích učitelů francouzštiny

Name (in English)

Reflections on the place of the literary text in the training of future teachers of FLE

Authors

BAKEŠOVÁ, Václava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Paříž, Le prévisible et l’imprévisible. Points de vue linguistiques, littéraires et didactiques, p. 73-81, 9 pp. 2023

Publisher

Editions des archives contemporaines

Other information

Language

French

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

France

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00130504

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-2-8130-0457-4

Keywords (in Czech)

Literatura ve výuce FLE; čtení a interpretace textů ve výuce FLE; vzdělávání učitelů francouzštiny; interkulturalita; multisenzorický přístup.

Keywords in English

Literature in FLE courses; reading and interpretation of texts in FLE; teacher training for FLE; interculturality; multisensory approach.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/2/2024 10:47, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Dans le contexte de la formation actuelle de futurs enseignants de FLE, les textes littéraires, documents authentiques, acquièrent de nouveau un rôle important, celui d’un support didactique riche véhiculant la culture. En cela les textes sélectionnés peuvent apporter des réponses à différents types de questions, prévisibles ou / et imprévisibles. Or, comment l’usage des textes littéraires s’intègre-t-il dans cette formation ? Comment l’étudiant peut-il faire le transfert entre le texte et les objectifs didactiques et culturels de son futur enseignement ? Ce sont les questions que nous examinons dans cette étude.

In Czech

V kontextu současné přípravy budoucích učitelů FLE získávají literární texty jako autentické dokumenty opět na významu jako podnětný didaktický materiál zprostředkovávající kulturu. Tímto způsobem mohou vybrané texty poskytnout odpovědi na různé typy otázek, předvídatelných a/nebo nepředvídatelných. A jak dosah vybraných literárních textů zapadá do přípravy učitelů? Jak může studující vytvořit přenos mezi textem a didaktickými a kulturními cíli své budoucí výuky? Výzkum těchto otázek nabízí text této studie.