B 2022

COVID-19 infodemie

MORAVEC, Václav, Ladislav DUŠEK, Jakub GREGOR, Jiří JARKOVSKÝ, Martin KOMENDA et. al.

Basic information

Original name

COVID-19 infodemie

Name (in English)

COVID-19 Infodemic

Authors

MORAVEC, Václav, Ladislav DUŠEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jakub GREGOR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří JARKOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin KOMENDA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej MÁJEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš PAVLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Alžběta KRAUSOVÁ, Radek MAŘÍK and Petr ŠNAJDÁREK

Edition

první. Praha, 437 pp. 2022

Publisher

Nakladatelství Academia

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

30304 Public and environmental health

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14110/22:00129615

Organization unit

Faculty of Medicine

ISBN

978-80-200-3434-2

Keywords (in Czech)

koronavirus; epidemie; infodemie; data; žurnalistika; média; dezinformace; informační poruchy

Keywords in English

coronavirus; epidemic; infodemic; data; journalism; media; disinformation; information disorders
Změněno: 28/3/2023 10:33, Mgr. Jakub Gregor, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha se zabývá fenoménem infodemie, tedy šířením nadměrného množství nepravdivých či nepřesných informací o zdravotním problému (např. o viru, epidemii, pandemii apod.), které ztěžuje nalezení jeho účinného řešení. Pojem infodemie začala Světová zdravotnická organizace (WHO) používat na počátku roku 2020 – a to v souvislosti s globální pandemií COVID-19. Autorský kolektiv pod vedením Václava Moravce detailně zkoumá faktory, jež k rozvoji infodemie přispívají (např. nepřipravenost veřejných zdravotních institucí na zvládání pandemie, politické využívání/zneužívání pandemie, nízká míra mediální a zdravotní gramotnosti populace, informační přetížení společnosti, honba médií za sledovaností apod.). Dominantní částí publikace jsou projevy infodemie v tuzemské mediální krajině (např. dezinformační narativy v počátcích pandemie a jejich šíření, nevhodné využívání válečných metafor novináři, nepřesná práce médií s čísly, monitorování pandemie v přímém přenosu bez ohledu na širší kontext apod.). Kniha je rovněž doplněna o přehledný výkladový slovník zásadních pojmů ve vazbě na potlačování COVID-19 infodemie.

In English

The book deals with the phenomenon of infodemic, i.e. the spread of excessive amounts of false or inaccurate information about a health problem (e.g. a virus, epidemic, pandemic, etc.), which makes it difficult to find an effective solution. The World Health Organization (WHO) started using the term infodemia in the beginning of 2020 – in connection with the global pandemic COVID-19. The authors' team led by Václav Moravec examines in detail the factors contributing to the development of infodemic (e.g. unpreparedness of public health institutions to deal with a pandemic, political exploitation/abuse of pandemics, low level of media and health literacy of the population, information overload in society, media chasing ratings, etc.). The dominant part of the publication is the manifestations of infodemic in the domestic media landscape (e.g. disinformation narratives in the early days of the pandemic and their spread, inappropriate use of war metaphors by journalists, inaccurate handling of numbers by the media, live monitoring of the pandemic without taking into account the wider context, etc.). The book is also supplemented by a clear explanatory glossary of key terms in relation to the suppression of the COVID-19 infodemic.

Links

TL04000176, research and development project
Name: Covid-19 infodemie: AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Covid-19 infodemic: AI communication platform suppressing in connection with journalistic and media ethic