Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2271397, author = {Dupalová, Zuzana}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, keywords = {Johann Mattheson; Boris Goudenow; Pseudo-Demetrius works}, language = {cze}, issn = {0862-8505}, journal = {Opus musicum}, title = {Matthesonovo libreto k opeře Boris Goudenow v kontextu prvních lžidimitrijovských dramatických děl}, url = {https://viewer.joomag.com/om-0123-web/0931910001679005586?short&}, volume = {55}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2271397 AU - Dupalová, Zuzana PY - 2023 TI - Matthesonovo libreto k opeře Boris Goudenow v kontextu prvních lžidimitrijovských dramatických děl JF - Opus musicum VL - 55 IS - 1 SP - 6-16 EP - 6-16 PB - Opus musicum o.p.s. SN - 08628505 KW - Johann Mattheson KW - Boris Goudenow KW - Pseudo-Demetrius works UR - https://viewer.joomag.com/om-0123-web/0931910001679005586?short& N2 - Příspěvek zkoumá libreto opery Boris Goudenow (1710) skladatele a teoretika Johanna Matthesona v kontextu lžidimitrijovských dramatických děl vzniklých přibližně do konce baroka. Lžidimitrijovská dramatická díla, tj. díla, která líčí události v Rusku na počátku 17. století a v nichž vystupuje postava Lžidimitrije I. a často i Borise Godunova, nejsou v evropské literární historii nijak vzácným jevem. Nejvíce jich vzniklo v 19. století v Německu a v Rusku, kde další a mnohem slavnější operu o carovi Borisi Godunovovi napsal Modest P. Musorgskij. První dramatici se začali zabývat oběma panovníky, Godunovem a zejména Lžidimitrem I., až několik let po smrti obou carů. Vůbec první drama o Lžidimitriji I. napsal ve Španělsku Lope de Vega, po něm následovali italští autoři a koncem baroka se stejné téma objevilo i v Anglii. Srovnání těchto dramatických děl ukazuje, že převládající náboženství v domovině autorů hrálo významnou roli v jejich chápání postav Lžidimitrije a Borise, což souviselo i s prameny, z nichž čerpali informace při studiu námětu. V katolických zemích zpravidla využívali spíše jezuitské a katolické prameny, a proto chápali Lžidimitrije I. jako právoplatného nástupce a ctnostného katolíka, tedy opak toho, jak byl popisován v hagiografických a historiografických dílech v Rusku. V protestantských zemích hrála náboženská povaha dobrodružství Lžidimitrije druhořadou roli. Nejinak je tomu i v případě opery Matthesona, který k Borisi Goudanovi napsal nejen hudbu, ale i libreto. Ve své opeře zobrazil období, kdy Godunov údajně předstíral, že se nechal přemluvit k nástupu na trůn, ale jeho postava není záporná (na rozdíl od Borise v katolických dramatech) a jeho peripetie stojí v pozadí milostných zápletek. ER -
DUPALOVÁ, Zuzana. Matthesonovo libreto k opeře Boris Goudenow v kontextu prvních lžidimitrijovských dramatických děl (Mattheson's Libretto Boris Goudenow in the Context of the First Pseudo-Demetrius Dramatic Works). \textit{Opus musicum}. Brno: Opus musicum o.p.s., 2023, vol.~55, No~1, p.~6-16. ISSN~0862-8505.
|