J 2023

Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

KOLUMBER, Tereza and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

Name (in English)

lnterwar foreign language education in one of Baťa's foreign language schools

Authors

KOLUMBER, Tereza (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogicka orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00130525

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-2-115

Keywords (in Czech)

baťovské školství; Zlín; výuka cizích jazyků; reforma školy; meziválečné období

Keywords in English

Baťa's education; Zlín; foreign language education; school reform; the interwar period

Tags

rivok

Tags

Reviewed
Změněno: 10/3/2024 13:21, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek se soustředí na výuku cizích jazyků v prostředí baťovského Zlí na ve třicátých letech minulého století na příkladu soukromé cizojazyčné školy. Cílem příspěvku je prozkoumat, popsat a vysvětlit vznik a další vývoj cizojazyčné školy a rozvíjení jazykových schopností žáků v jejích podmínkách v období meziválečném. Metodologicky vycházíme z tradičně používaných metod historického výzkumu (metoda přímá a nepřímá). Vzdělávací instituci zkoumáme jak ze širších celospolečenských souvislostí, tak zároveň sledujeme každodenní život školy pomocí historiografického přístupu mikrohistorie. Předložená studie je rozdělena na tři části. Nejprve vysvětlujeme metodologii výzkumu, poté se zaměřujeme na faktory ovlivňující vznik a organizaci zkoumané cizojazyčné školy, a nakonec se zabýváme rozvíjením jazykových schopností žáků. Výsledky výzkumu ukazují úzké propojení vedení koncernu Baťa a života zkoumané školy. Výběr a způsob zprostředkování učiva nebyl determinován pouze potřebami výrobního podniku, ale i meziválečným reformním hnutím a novými přístupy k výuce cizích jazyků.

In English

This paper focuses on foreign language education in the environment of Baťa's Zlín in the 1930s through the example of a private foreign language school. The aim of the study is to examine, describe and explain the establishment and further development of this school and foreign language education in the conditions of the school in the interwar period. Methodologically, this paper is based on traditionally used methods of historical research (the direct and indirect methods). We study the educational institution from a broader social context, as well as examine the daily life of the school using the histographic approach of microhistory. The presented study is divided into three parts. First, we explain the research methodology, then focus on the factors influencing the establishment and organization of the educational institution, and finally, we deal with the development of language skills. The research results show a close connection between the management of the Baťa Group and the life of the examined school. The content of the lessons was determined not only by the needs of the manufacturing company but also by the interwar reform movement and by new approaches to foreign language education.

Links

MUNI/A/1401/2022, interní kód MU
Name: Výstupy učení v kontextu faktorů vzdělávacích institucí
Investor: Masaryk University, School factors determining learning achievements
Displayed: 2/11/2024 06:29