R 2022

Screeningový software pro zjišťování míry akcelerace matematických schopností žáků 1. a 2. tříd

PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA, Jaroslav TOČÍK, Jan KOTTMAN et. al.

Basic information

Original name

Screeningový software pro zjišťování míry akcelerace matematických schopností žáků 1. a 2. tříd

Name (in English)

Screening software for assessing the level of acceleration of mathematical abilities of students in the 1st and 2nd grade

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jaroslav TOČÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KOTTMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej KOLÍN (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Software

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/22:00128960

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

software; diagnostika; inteligence; kvantitativní usuzování; hry; nadání

Keywords in English

software; assessment; intelligence; quantitative reasoning; games; giftedness

Technical parameters

Software je funkční na všech typech počítačů i tabletů, nevyžaduje speciální techniku, prohlížeč ani instalaci aplikací. Vzhledem k audiovizuálnímu zpracování výsledku je vhodné mít kvalitní připojení k internetu, aby nedocházelo ke ztrátě zaznamenávaných dat. V rámci využití výsledku potřebují žáci sluchátka.
Změněno: 3/4/2023 13:53, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Software je určen ke screeningovému ohodnocení matematických schopností a dovedností žáků 1. a 2. tříd. Jedná se o původní výsledek výzkumu a vývoje, jehož podstatou je unikátní návrh nového způsobu počítačové diagnostiky, založené na novém algoritmu pro vyhodnocování měřených diagnostických  dat, za účelem získání kvalitního numerického odhadu matematických schopností žáků. Součástí je psychometrická příručka, která dokumentuje vývoj i další parametry softwaru. Software je složen z několika dílčích subtestů, které měří: základní numerické schopnosti, schopnost správně řešit slovní úlohy, subtest číselných řad, znalostí a doplňkový subtest úrovně rozvoje čtenářských dovedností. Celý systém využívá GBA (game-based assessment). Jednotlivé subtesty jsou zarámovány jako počítačové hry, včetně využití herních prvků (příběh, grafika, zvuky na pozadí, body).  Úkolem testovaného dítěte je pomáhat průvodci Stevenovi pečovat o jednotlivé části Dinoparku a plnit zde různé úkoly , zaměřené vždy cíleně na jednotlivé skupiny  testových úloh. Subtesty jsou integrovány do celé herní kompozice tak, aby na sebe navazovaly a společně vedly dítě celým herním příběhem a prostředím. Celý software je napojen na rozsáhlou databázi a propojen s webovým rozhraním. Je koncipován tak, že poskytuje jednotlivá rozhraní jak pro vstup, tak i pro získání výsledků (obvykle rodič, pedagog, případně psycholog). Výsledky se generují uživatelům ihned po skončení testování, na základě integrovaného unikátního numerického modelu pro vyhodnocování získaných dat.

In English

The software is designed for screening and evaluating the mathematical abilities and skills of 1st and 2nd grade students. It is the result of original research and development, and its essence is a unique design of a new computer-based diagnostic approach, based on a new algorithm for evaluating the measured diagnostic data, in order to obtain a high-quality numerical estimate of students' mathematical abilities. It includes a psychometric manual that documents the development and other parameters of the software. The software consists of several subtests that measure basic numerical abilities, the ability to solve word problems correctly, a subtest of numerical series, knowledge, and a supplementary subtest of reading skills development level. The entire system uses game-based assessment (GBA). Individual subtests are framed as computer games, including the use of gaming elements (storyline, graphics, background sounds, points). The task of the tested child is to help the guide, Steven, take care of the different parts of the Dinopark and complete various tasks, each focused specifically on individual groups of test tasks. Subtests are integrated into the whole gaming composition so that they are connected and lead the child through the entire game story and environment. The entire software is connected to an extensive database and linked to a web interface. It is designed to provide individual interfaces for both input and results (usually for parents, educators, or psychologists). Results are generated immediately after testing, based on the integrated unique numerical model for evaluating the acquired data.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016366, interní kód MU
Name: Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (Acronym: VOIM)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education