c 2022

Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele

NOVÁKOVÁ, Eva and Růžena BLAŽKOVÁ

Basic information

Original name

Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele

Name (in English)

Developing mathematical literacy using an innovative module for the systematic development of accelerated pupils in grades 1 to 3. Methodical text for teachers

Authors

NOVÁKOVÁ, Eva and Růžena BLAŽKOVÁ

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-280-0271-8

Keywords (in Czech)

matematická gramotnost, žák s nadáním na matematiku, videolekce, pracovní listy, úlohy s gradací obtížnosti

Keywords in English

mathematical literacy, mathematically gifted pupils, video lessons, worksheets, graded problems

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2023 13:57, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Metodický text je výstupem tříletého řešení projektu „Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (VOIM)“. Moderně koncipované rozvojové materiály jsou určeny především žákům prvních ročníků, kteří rádi přemýšlejí, bádají, objevují nové poznatky (nejen) z oblasti matematiky. 60 pracovních listů ve třech úrovních obtížnosti k 20 matematickým tématům je doplněno souborem videí. Pracovní listy umožňují diferencovanou individuální práci žáků, vedou k rozvíjení jejich abstraktního a exaktního myšlení, ke kritickému usuzování a srozumitelné a věcné argumentaci. Úlohy vycházejí z aktuálních kurikulárních dokumentů, ale vzdělávací obsah na některých místech přesahují. Obtížnost úloh na jednotlivých pracovních listech graduje od nejméně obtížné po nejnáročnější, obvykle z rozšiřujícího učiva.

In English

The methodological text is an output of the three-year project "Research-validated innovative model of identification and development of mathematically gifted primary school pupils (VOIM)". The modernly designed development materials are designate primarily for pupils of the first grade who like to think, explore, discover new knowledge (not only) in the field of mathematics. 60 worksheets in three levels of difficulty for 20 mathematical topics are accompanied by a set of videos. The worksheets enable differentiated individual work of pupils. The tasks lead to the development of their abstract and exact thinking, critical reasoning and argumentation. The tasks are based on current curriculum documents but go beyond the educational content in some places. The difficulty of the tasks on each worksheet grades from the least difficult to the most difficult, usually from the extension curriculum.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016366, interní kód MU
Name: Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (Acronym: VOIM)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education