TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ and Barbara LÁŠTICOVÁ. „Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19 (“I want to study it more and I want to do it well”: psychology students‘ perceptions of the profession during the covid-19 pandemic). Diskuze v psychologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, vol. 3, No 2, p. 73-85. ISSN 2694-8338. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/dvp.2022.003.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Name in Czech „Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Name (in English) “I want to study it more and I want to do it well”: psychology students‘ perceptions of the profession during the covid-19 pandemic
Authors TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ and Barbara LÁŠTICOVÁ.
Edition Diskuze v psychologii, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, 2694-8338.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5507/dvp.2022.003
Keywords (in Czech) studenti psychologie; pandemie COVID-19; vnímání psychologie; duševní zdraví
Keywords in English psychology students; COVID-19 pandemic; perceptions of psychology; mental health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Natálie Navrátilová, učo 508865. Changed: 5/4/2023 17:01.
Abstract
Hlavním cílem této vícepřípadové studie bylo prozkoumat, jak studenti a studentky psychologie na FF MUNI hovoří o případných změnách ve svém vnímání psychologie, motivaci ke studiu a seberealizaci v oboru v důsledku koronavirové krize. Provedli jsme 6 rozhovorů se studenty a studentkami psychologie, které jsme podrobili tematické analýze. Naše výsledky naznačují, že dopady koronavirové krize na motivaci ke studiu i na vnímání psychologie u respondentů i ve společnosti (z perspektivy participantů a participantek) jsou až na výjimky vesměs pozitivní v tom smyslu, že se posílilo vnímání významu psychologické profese i motivace studentů a studentek ke studiu. Důvodem byl především nárůst psychických problémů ve společnosti během pandemie a s tím související tematizace duševního zdraví ve společenském diskurzu.
Abstract (in English)
The main objective of this multiple case study was to investigate how psychology students at the Faculty of Arts of MUNI talk about possible changes in their perception of psychology, motivation to study, and self-actualisation in the field as a result of the coronavirus crisis. Six interviews conducted with psychology students were subjected to thematic analysis. Our results suggest that the effects of the coronavirus crisis on the study motivation and the perception of psychology among the respondents and in society are, with a few exceptions, perceived as primarily positive. The perception of the psychology profession's importance and students' motivation to study has been strengthened. That was mainly due to society's increased mental health problems during the pandemic and the associated thematisation of mental health in societal discourse.
PrintDisplayed: 13/9/2024 00:50