Detailed Information on Publication Record
2021
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ and Barbara LÁŠTICOVÁBasic information
Original name
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Name in Czech
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Name (in English)
“I want to study it more and I want to do it well”: psychology students‘ perceptions of the profession during the covid-19 pandemic
Authors
TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ and Barbara LÁŠTICOVÁ
Edition
Diskuze v psychologii, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, 2694-8338
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
studenti psychologie; pandemie COVID-19; vnímání psychologie; duševní zdraví
Keywords in English
psychology students; COVID-19 pandemic; perceptions of psychology; mental health
Tags
Reviewed
Změněno: 5/4/2023 17:01, Bc. Natálie Navrátilová
V originále
Hlavním cílem této vícepřípadové studie bylo prozkoumat, jak studenti a studentky psychologie na FF MUNI hovoří o případných změnách ve svém vnímání psychologie, motivaci ke studiu a seberealizaci v oboru v důsledku koronavirové krize. Provedli jsme 6 rozhovorů se studenty a studentkami psychologie, které jsme podrobili tematické analýze. Naše výsledky naznačují, že dopady koronavirové krize na motivaci ke studiu i na vnímání psychologie u respondentů i ve společnosti (z perspektivy participantů a participantek) jsou až na výjimky vesměs pozitivní v tom smyslu, že se posílilo vnímání významu psychologické profese i motivace studentů a studentek ke studiu. Důvodem byl především nárůst psychických problémů ve společnosti během pandemie a s tím související tematizace duševního zdraví ve společenském diskurzu.
In English
The main objective of this multiple case study was to investigate how psychology students at the Faculty of Arts of MUNI talk about possible changes in their perception of psychology, motivation to study, and self-actualisation in the field as a result of the coronavirus crisis. Six interviews conducted with psychology students were subjected to thematic analysis. Our results suggest that the effects of the coronavirus crisis on the study motivation and the perception of psychology among the respondents and in society are, with a few exceptions, perceived as primarily positive. The perception of the psychology profession's importance and students' motivation to study has been strengthened. That was mainly due to society's increased mental health problems during the pandemic and the associated thematisation of mental health in societal discourse.