CHOCHOLATÁ, Jana and Monika MANDELÍČKOVÁ. Respect Goes Both Ways. In Gabriele Kulhanek-Wehlend, Sabine Hofmann-Reiter, Harald Knecht, Stefanie Wagner, Oliver Wagner, Evelyn Süss-Stepancik, Ruth Petz (eds.). Doing Democratic Education in School and University. Democratic Education als Aufgabe von Schule und Hochschule. Wien: Pedagogische Hochschule Wien, LIT VERLAG GmbH & Co., 2023, p. 19-27. Forschungsperspektiven, Sonderband 4. ISBN 978-3-643-51132-4. Available from: https://dx.doi.org/10.52038/9783643511324_4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Respect Goes Both Ways
Authors CHOCHOLATÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Monika MANDELÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Wien, Doing Democratic Education in School and University. Democratic Education als Aufgabe von Schule und Hochschule, p. 19-27, 9 pp. Forschungsperspektiven, Sonderband 4, 2023.
Publisher Pedagogische Hochschule Wien, LIT VERLAG GmbH & Co.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00130615
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-643-51132-4
Doi http://dx.doi.org/10.52038/9783643511324_4
Keywords (in Czech) přípravné učitelské vzdělávání; demokratické principy ve vzdělávání; vliv dítěte na rozhodovací procesy; participativní výzkum; škola jako ekosystém
Keywords in English teacher training; democratic principles in education; child agency; participatory research; schools as an eco-system
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 5/4/2024 10:32.
Abstract
The importance of good relationships at various levels (pupils in the class and school, teacher(s), parents, school management, wider community) lies at the roots of our understanding of the school as a learning ecosystem where child agency and respectful communication are the key. The research shows that the possible tools to achieve this are a) raising awareness in future teachers during their teacher training; b) implementation of democratic principles at school level in the form of a school parliament, school council, and parents’ council, which as living bodies meet and communicate regularly. All this is underlined by the key value of the school’s philosophy, i.e. social responsibility towards broader community and the system of education in a particular country.
Abstract (in Czech)
Důležitost dobrých vztahů na různých úrovních (žáci ve třídě a ve škole, učitelé, rodiče, vedení školy, širší komunita) je základem současného chápání školy jako učícího se ekosystému, kde je klíčem k úspěchu dítě a respektující komunikace. Z výzkumu vyplývá, že možnými nástroji k dosažení tohoto cíle jsou: a) zvyšování informovanosti budoucích učitelů během jejich přípravy; b) zavádění demokratických principů na úrovni školy v podobě školního parlamentu, školské rady a rady rodičů, které se jako živé orgány pravidelně scházejí a komunikují. To vše je podtrženo klíčovou hodnotou filozofie školy, tj. společenskou odpovědností vůči širšímu společenství a systému vzdělávání v dané zemi.
Links
2019-1-DE01-KA203-005003, interní kód MUName: LabSchoolsEurope: Participatory Research for Democratic Education
Investor: European Union, Strategic Partnerships in the field of education, training and youth
PrintDisplayed: 26/7/2024 22:55