Detailed Information on Publication Record
2023
Manýrismus v hudbě a umění – epocha nebo umělecké styly?
KROUPA, Jiří and Miloš ŠTĚDROŇBasic information
Original name
Manýrismus v hudbě a umění – epocha nebo umělecké styly?
Name (in English)
Mannerism in Music and Art - Epoch or Artistic Styles?
Authors
Edition
Mahenova akademie pro 21. století / Historický klub. Knihovna Jiřího Mahena, Brno, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60400 6.4 Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
manýrismus; hudba; výtvarné umění
Keywords in English
mannerism; music; visual art
Změněno: 2/2/2024 10:00, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Stylový pojem manýrismu prošel ve 20. století pozoruhodnými proměnami. Jeho kulturně historický význam byl v dějepisu umění objeven ve 20. letech 20. století a následně vědecký zájem o něj kulminoval v pracích 60. a 70. let 20. století. Manýrismus byl chápán jako svébytná a podivuhodná epocha, v níž byly hledány počátky našeho dnešního světa. Po tomto úspěšném rozmachu, spjatém s velkými publikacemi a výstavami, se však na začátku našeho století začaly objevovat pochybnosti, zda je vůbec adekvátní považovat období mezi renesancí a barokem za jednotnou, homogenní kulturní epochu. Přednáška se pokouší na několika příkladech ukázat manýristické styly v umění a hudbě v období mezi jejich počátkem v nových kulturních ohniscích po Sacco di Roma roku 1527 a koncem na přelomu 16. a 17. století.
In English
The stylistic concept of Mannerism underwent remarkable changes in the 20th century. Its cultural and historical importance was discovered in the history of art in the 1920s, and subsequently scientific interest in it culminated in the research of the 1960s and 1970s. Mannerism was understood as a peculiar and wonderful epoch in which the beginnings of our present world were sought. After this successful boom, associated with large publications and exhibitions, doubts began to appear at the beginning of our century, whether it is even adequate to consider the period between the Renaissance and the Baroque as a single, homogeneous cultural epoch. Using several examples, the lecture attempts to show Mannerist styles in art and music in the period between their beginnings in the new cultural foci after the Sacco di Roma in 1527 and their end at the turn of the 16th and 17th centuries.
Links
MUNI/A/1467/2022, interní kód MU |
|