KROUPA, Jiří. Tektonika, hmota, materiálová přirozenost : počátky moderní architektonické teorie (Tectonics, matter, material nature : the beginnings of modern architectural theory). In Gazdagová, Jana; Vrhlíková, Lenka. Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění. První. Brno: Books and Pipes, 2021, p. 21-34. ISBN 978-80-7485-248-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tektonika, hmota, materiálová přirozenost : počátky moderní architektonické teorie
Name (in English) Tectonics, matter, material nature : the beginnings of modern architectural theory
Authors KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Brno, Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění, p. 21-34, 14 pp. 2021.
Publisher Books and Pipes
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00130629
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7485-248-0
Keywords (in Czech) Architektonická teorie; tektonika; Marc-Antoine Laugier; Carlo Lodoli
Keywords in English Architectural theory; tectonics; Marc-Antoine Laugier; Carlo Lodoli
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 26/3/2024 11:13.
Abstract
Architektonické principy tektoniky a stereotomie uvedl do architektonické teorie Gottfried Semper, jenž zdůrazňoval jejich spojitost s hmotou a s přirozenými vlastnostmi užívaného materiálu. Právě na jeho dědictví v současnosti navazuje švýcarsko-maďarský architekt a teoretik architektury Ákos Moravánszky zkoumáním pojmu „Stoffwechsel“ (látková proměna). Dnes je to zjevně nejvýznamnější představitel právě onoho směřování moderní architektonické teorie, v níž získáváme do ruky nástroj, který lze využívat pro nově koncipovanou interpretaci a porozumění architektonickému tvaru v minulosti a současnosti. Cestu k oněm oběma termínům ovšem nalezneme již v historické architektuře, jak to lze zjistit na příkladě architektury italské renesance a baroka. V polovině 18. století vycházejí texty Marc-Antoine Laugiera (1713-1769) a Carlo Lodoliho (1690-1761). Obě patřily k těm nemnohým studiím o architektuře, které v době osvícenství daly vzniknout zcela novému způsobu teoretizování o architektuře. Můžeme v nich dokonce spatřovat vznik zcela nového rozvažování o architektuře a skutečné počátky architektonické teorie v podobě, jakou známe dnes. A je pozoruhodnou skutečností, že také v brněnském uměleckohistorickém prostředí bychom v minulosti našli různé způsoby, jak ony architektonické principy zapracovat do uměleckohistorických analýz.
Abstract (in English)
The architectural principles of tectonics and stereotomy were introduced into architectural theory by Gottfried Semper, who emphasized their connection with matter and the natural properties of the material used. Swiss-Hungarian architect and architectural theorist Ákos Moravánszky is currently following up on his legacy by exploring the concept of "Stoffwechsel" (material change). Today, it is clearly the most significant representative of that direction of modern architectural theory, in which we get a tool in our hands that can be used for a newly conceived interpretation and understanding of architectural form in the past and present. However, the way to those two terms can already be found in historical architecture, as can be seen from the example of Italian Renaissance and Baroque architecture. In the middle of the 18th century, the texts of Marc-Antoine Laugier (1713-1769) and Carlo Lodoli (1690-1761) were published. These both were among the few studies of architecture that gave birth to an entirely new way of theorizing about architecture during the Enlightenment. We can even see in them the emergence of a completely new thinking about architecture and the real beginnings of architectural theory in the form we know today. And it is a remarkable fact that also in the art-historical environment of Brno in the past we would have found various ways to incorporate those architectural principles into art-historical analyses.
Links
MUNI/A/1468/2020, interní kód MUName: Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě (Acronym: Materiál a materialita)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 14/6/2024 17:20