J 2023

Gamification tailored for novelty effect in distance learning during COVID-19

KRATOCHVÍL, Tomáš; Martin VACULÍK a Martin MACÁK

Základní údaje

Originální název

Gamification tailored for novelty effect in distance learning during COVID-19

Autoři

KRATOCHVÍL, Tomáš (203 Česká republika, domácí); Martin VACULÍK (203 Česká republika, domácí) a Martin MACÁK (703 Slovensko, domácí)

Vydání

Frontiers in Education, Lausanne, Frontiers Media, 2023, 2504-284X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

article - open access

Impakt faktor

Impact factor: 1.900

Kód RIV

RIV/00216224:14230/23:00130659

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

DOI

http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2023.1051227

UT WoS

000943596400001

EID Scopus

2-s2.0-85149622549

Klíčová slova anglicky

gamification; novelty effect; pandemic (COVID-19); learning performance; behavioral engagement; tailored gamification

Štítky

rivok

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2024 16:32, RNDr. Martin Macák, Ph.D.

Anotace

V originále

The pandemic led to an increase of online teaching tools use. One such tool, which might have helped students to stay engaged despite the distance, is gamification. However, gamification is often criticized due to a novelty effect. Yet, others state novelty is a natural part of gamification. Therefore, we investigated whether gamification novelty effect brings incremental value in comparison to other novelties in a course. We created achievement- and socialization-based gamification connected to coursework and practice test. We then measured students’ behavioral engagement and performance in a quasi-experiment. On the one hand, results show ICT students engaged and performed moderately better in a gamified condition than in control over time. On the other hand, BA course results show no difference between gamified and practice test condition and their novelty effect. We conclude an external gamification system yields better results than a classical design but does not exceed practice tests effect.

Návaznosti

MUNI/A/1253/2022, interní kód MU
Název: When the Psychological Capital Is at Play
Investor: Masarykova univerzita, When the Psychological Capital Is at Play
MUNI/A/1389/2022, interní kód MU
Název: Aplikovaný výzkum na FI: Bezpečnost počítačových systémů, softwarových architektur kritických infrastruktur s forenzními aspekty, zpracování dat pokročilých sensorů a algoritmy plánování v dopravě a logistice
Investor: Masarykova univerzita, Aplikovaný výzkum na FI: Bezpečnost počítačových systémů, softwarových architektur kritických infrastruktur s forenzními aspekty, zpracování dat pokročilých sensorů a algoritmy plánování v dopravě a logistice
Zobrazeno: 5. 9. 2025 01:23