Detailed Information on Publication Record
2023
Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung
VELIČKOVÁ, Jana and Miroslav JANÍKBasic information
Original name
Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung
Name in Czech
Reflexe sebehodnocení: intervenční studie v kontextu vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka
Name (in English)
Self-evaluation reflected: an intervention study in the context of German as a foreignlanguage teacher education
Authors
VELIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
KONTEXTE - Internationales Journal zur Professionalisierung in Deutsch als Fremdsprache, 2023, 2941-1408
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00130679
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Sebehodnocení učících se; Peer-Feedback; vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka; budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka
Keywords in English
Student self-assessment; Peer-Feedback; German as a foreign language teacher education; pre-service teachers of German as a foreign language
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/4/2023 11:16, Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
V originále
Die Selbstevaluation von Lernenden gehört zu den Lernfaktoren, die sich als effektiv (nicht nur) für das Erlernen einer Fremdsprache erweisen. Deswegen gehört auch die Kompetenz, bei Schülern und Schülerinnen die Selbstevaluationskompetenz zu entwickeln, zum Professionalisierungsprofil von angehenden (DaF-)Lehrer:innen. Der Beitrag beschäftigt sich mit der Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation im Rahmen der Lehrer:innenbildung in Tschechien. Es wird eine Intervention beschrieben, die auf die Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation von Sprechfertigkeiten bei angehenden DaF-Lehrkräften (Bachelorstudium Deutsch als Fremdsprache) abzielt. Analysiert wurden Aussagen, in denen 15 Proband:innen den eigenen Entwicklungsprozess reflektieren, wobei der Lernprozess mit der Evaluation durch Peers beginnt und bei der Selbstevaluation endet. Die Ergebnisse einer thematischen Analyse der erhobenen Aussagen zeigen, dass die angehenden DaF-Lehrer:innen Selbstevaluation als einen Teil des Gesamtbildes von der Leistung in der Fremdsprache betrachten, der die externe Evaluation ergänzt.
In Czech
Sebehodnocení žáků je jedním z faktorů učení, které se ukazují jako účinné (nejen) při učení se cizímu jazyku. Dovednost rozvíjení sebehodnocení u svých žáků by tedy mělo být součástí profesního profilu budoucích učitelů (němčiny jako cizího jazyka). Článek se zabývá rozvojem sebehodnotící kompetence v kontextu vzdělávání učitelů v České republice. Popisuje intervenci zaměřenou na rozvoj kompetence sebehodnocení řečových dovedností u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka (v bakalářském stupni studia). Předmětem analýzy jsou výpovědi, v nichž 15 účastníků reflektovalo vlastní proces rozvoje sebehodnocení. Výsledky tematické analýzy ukazují, že budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka považují sebehodnocení za součást celkového obrazu výkonu v cizím jazyce, který doplňuje externí hodnocení.
In English
Using student self-assessment influences success (not only) in learning a foreign language. Therefore, the ability of prospective teachers to develop the self-assessment competence of their future students is also part of the professionalization profile of teachers of German as a foreign language (in the Czech Republic). The article deals with the development of self assessment skills during an undergraduate teacher education programme in the Czech Republic. It describes an intervention aimed at developing competence in the self-assessment of speaking skills in language courses among prospective teachers of German as a foreign language. Written statements in which 15 respondents reflected on their progress from peer to peer assessment to self-assessment were analyzed. The results of the thematic analysis show that prospective teachers of German as a foreign language view self-assessment as part of the overall picture of foreign language performance that complements external assessment.
Links
MUNI/A/1335/2022, interní kód MU |
|