Informační systém MU
PECINA, Pavel a Peter MARINIČ. Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání. In Trendy ve vzdělávání 2023. 2023. ISBN 978-80-244-6230-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání
Název anglicky Possibilities of Utilization of Virtual Reality in Technical Vocational Education
Autoři PECINA, Pavel a Peter MARINIČ.
Vydání Trendy ve vzdělávání 2023, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na sborník abstraktů
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-244-6230-1
Klíčová slova česky virtuální realita; technické odborné vzdělávání; STEAM
Klíčová slova anglicky virtual reality; technical vocational education; STEAM
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Změněno: 3. 5. 2023 11:37.
Anotace
Dynamika technologického rozvoje ovlivňuje nejen hospodářskou oblast ale rovněž i oblast vzdělávání. Odborné vzdělávání, jako významná součást přípravy budoucích pracovníku, musí na podněty související s dynamickým technologickým rozvojem adekvátně reagovat. Projevuje se to širokou diskusí ohledně podoby a formy odborného vzdělávání, a to i v intencích Industry 5.0, zdůraznění potřeby rozvoje STEAM přístupu ve vzdělávání a v neposlední řadě i zahrnutím problematiky umělé inteligence a virtuální reality nejen do reálných podmínek produkčních postupů v hospodářské praxi, ale i do vzdělávacího procesu v odborném vzdělávání. Cílem příspěvku je, na základě zevrubné analýzy dosavadního stavu poznání, vymezit možnosti využití virtuální reality v podmínkách technického odborného vzdělávání v ČR. Analýza aktuálního stavu poznání v oblasti virtuálních technologií využitelných ve vzdělávacím procesu, zejména v oblasti technického odborného vzdělávání, naznačuje, že se sice jedná o relativně novou a aktuální problematiku, nicméně s výraznými historickými kořeny. V odborném vzdělávání se již tradičně používaly při rozvoji psychomotorických dovedností žáků trenažery a simulátory. Na ně přirozeně navazuje virtuální realita v kontextu rozvoje konektivismu a jeho vlivu na vzdělávací proces. Virtuální realita dále v spojení s umělou inteligencí poskytuje prostor pro rozvíjení zpětné vazby v procesu učení, konkrétně tím, že umožňuje interaktivní korekci chyb. Význam školitele v procesu vzdělávání tím není nahrazen, ale spíš je vzdělavateli poskytnutý silný nástroj pro jeho adekvátní možnosti facilitace vzdělávacího procesu. Na vybraných příkladech virtuální reality využitelné v technickém odborném vzdělávání jsou pak prezentovány možnosti zkvalitnění a obohacení vzdělávacího procesu nejen na středních odborných školách. Virtuální realita, navíc ve spojení s umělou inteligencí, představuje významnou příležitost pro rozvoj širokého spektra oblastí ve vzdělávání.
Anotace anglicky
The dynamics of technological has greatly affected not only the economic field but also the field of education. Vocational education, as an important part of the preparation of future workers, must respond adequately to stimuli related to dynamic technological development. This is manifested by a broad discussion regarding the form of vocational education, including in the intentions of Industry 5.0, emphasizing the need to develop a STEAM approach in education and by including the issue of artificial intelligence and virtual reality not only in the real conditions of production procedures in economic practice, but also in the educational process in vocational education. The analysis of the current state of knowledge in the field of virtual technologies usable in the educational process, especially in the field of technical vocational education, indicates that this is a relatively new and current issue, but with significant historical roots. Trainers and simulators have traditionally been used in vocational education to develop students' psychomotor skills. They are naturally followed by virtual reality in the context of the development of connectivism and its influence on the educational process. Furthermore, virtual reality in conjunction with artificial intelligence provides space for developing feedback in the learning process, specifically by enabling interactive error correction. The importance of the trainer in the educational process is not replaced by this, but rather the educator is provided with a powerful tool for his adequate possibilities of facilitating the educational process. Using selected examples of virtual reality that can be used in technical vocational education, the possibilities of improving and enriching the educational process not only in secondary vocational schools are presented. Virtual reality, in addition to artificial intelligence, represents a significant opportunity for the development of a wide range of areas in education.
Návaznosti
MUNI/A/1291/2022, interní kód MUNázev: Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
Investor: Masarykova univerzita, Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
Zobrazeno: 25. 7. 2024 22:04