SPURNÁ, Michaela, Eduard HOFMANN and Petr KNECHT. Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie (Pillars of Teacher Competence: A Tool for Interdisciplinary Collaboration in the Preparation of Future Geography Teachers). Geografické informácie. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, vol. 26, No 1, p. 58-71. ISSN 1337-9453. Available from: https://dx.doi.org/10.17846/GI.2022.26.1.58-71.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie
Name in Czech Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie
Name (in English) Pillars of Teacher Competence: A Tool for Interdisciplinary Collaboration in the Preparation of Future Geography Teachers
Authors SPURNÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eduard HOFMANN (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Geografické informácie, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, 1337-9453.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00130711
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.17846/GI.2022.26.1.58-71
Keywords (in Czech) geografické vzdělávání; vzdělávání učitelů; kurikulum geografie; vysokoškolské vzdělání
Keywords in English geography education; initial teacher education; geography curriculum; higher education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 16/2/2024 13:49.
Abstract
Příspěvek představuje zkušenosti autorů se zaváděním změn ve vzdělávání budoucích učitelů geografie. Příspěvek popisuje koncepční přístup ve výuce geografie, který posloužil jako ideová inspirace pro realizaci kritických změn ve vzdělávání učitelů geografie na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Následně uvádíme deset pilířů učitelských kompetencí, které vyplynuly z přenesení koncepčního přístupu na mezioborovou úroveň. V závěru poukazujeme na to, že úspěšná implementace koncepčního přístupu prostřednictvím deseti pilířů učitelských kompetencí s sebou nese potřebu zásadní koncepční změny, a to zejména v myšlení a jednání vzdělavatelů budoucích učitelů.
Abstract (in English)
The paper presents the authors’ experience of implementing changes in the education of future geography teachers. The paper describes conceptual approach in geography education that served as an ideological inspiration for implementing critical changes in geography teacher education at Faculty of Education, Masaryk University in Brno, Czechia. We then outline the ten pillars of teacher competency that have emerged from bringing the conceptual approach to the interdisciplinary level. We conclude by pointing out that successful implementation of the conceptual approach through the ten pillars of teacher competency entails the need for a fundamental conceptual change, especially in the thinking and actions of educators of future teachers.
Links
MUNI/A/1453/2021, interní kód MUName: Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/5/2024 16:44