MUSILOVÁ, Pavla and Jana MUSILOVÁ. Jak daleko lze jít s matematikou pí výuce fyziky? (How far can mathematics go in teaching physics?). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak daleko lze jít s matematikou pí výuce fyziky?
Name in Czech Jak daleko lze jít s matematikou pí výuce fyziky?
Name (in English) How far can mathematics go in teaching physics?
Authors MUSILOVÁ, Pavla and Jana MUSILOVÁ.
Edition Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 10300 1.3 Physical sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Science
Keywords (in Czech) fyzikální vzdělávání; matematický aparát ve výuce fyziky
Keywords in English physics education; mathematics in physics education
Changed by Changed by: prof. RNDr. Jana Musilová, CSc., učo 851. Changed: 3/5/2023 16:59.
Abstract
Ze strany učitelů s praktickými zkušenostmi ve výuce fyziky na středních školách zaznívají názory, že matematický aparát přiměřený danému fyzikálnímu tématu nelze v jeho korektní podobě ve výuce fyziky použít, neboť by to překračovalo úroveň způsobilosti studentů tento aparát pochopit a aplikovat. Často se to týká i vektorové algebry. Příspěvek s tímto, obecně jistě oprávněným, názorem polemizuje prostřednictvím ukázek z oblasti vybraných fyzikálních disciplín.
Abstract (in English)
Teachers with practical experience in teaching physics at secondary schools express the opinion that a mathematical apparatus appropriate to a given physical topic cannot be used in its correct form in physics teaching, because it would exceed the level of students' ability to understand and apply this apparatus. This often applies to vector algebra as well. The paper polemicizes with this, generally certainly justified, opinion through examples from the field of selected physical disciplines.
PrintDisplayed: 10/10/2024 21:48