LÉTALOVÁ, Jana. Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově (Pro-naturally focused teacher and his approach to (environmental) education). Online. 1., elektronické vyd. Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0179-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0179-2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově
Name in Czech Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově
Name (in English) Pro-naturally focused teacher and his approach to (environmental) education
Authors LÉTALOVÁ, Jana.
Edition 1., elektronické vyd. 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-280-0179-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0179-2022
Keywords (in Czech) biofilní orientace jedince, výchova, environmentální výchova, biofilní výchova, přístup učitele k výchově, bioprofil
Keywords in English biophile orientation of an individual, education, environmental education, biophile education, teacher´s approach to education, bioprofile
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 4/5/2023 11:30.
Abstract
Publikace se zaměřuje na postižení stěžejních aspektů ovlivňujících vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následné předložení jeho portrétu, který je označován termínem bioprofil. Jako zastřešující metodologický diskurz byla zvolena kvalitativní metodologie. Skupinu respondentů tvořili čtyři učitelé, kteří byli vybíráni na základě předem stanovených kritérií. Pro sběr, analýzu a interpretaci dat byla využita biografická metoda životní historie v kombinaci s narativním, fenomenologickým a hermeneutickým přístupem. Výsledný bioprofil, který vychází primárně ze spontánní narace respondentů, propojuje tři vzájemně se podmiňující dimenze, které vzešly z analýzy a komparace získaných dat. Publikace nabízí komplexnější pohled na biofilně zaměřeného učitele a jeho přístup k výchově. Zkoumání životní historie každého respondenta umožnilo nejen identifikovat zásadní činitele, kteří se podíleli na jeho propřírodní orientaci, ale vedlo též k hlubšímu po-rozumění jeho osobnosti a způsobu jeho pedagogického myšlení.
Abstract (in Czech)
Publikace se zaměřuje na postižení stěžejních aspektů ovlivňujících vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následné předložení jeho portrétu, který je označován termínem bioprofil. Jako zastřešující metodologický diskurz byla zvolena kvalitativní metodologie. Skupinu respondentů tvořili čtyři učitelé, kteří byli vybíráni na základě předem stanovených kritérií. Pro sběr, analýzu a interpretaci dat byla využita biografická metoda životní historie v kombinaci s narativním, fenomenologickým a hermeneutickým přístupem. Výsledný bioprofil, který vychází primárně ze spontánní narace respondentů, propojuje tři vzájemně se podmiňující dimenze, které vzešly z analýzy a komparace získaných dat. Publikace nabízí komplexnější pohled na biofilně zaměřeného učitele a jeho přístup k výchově. Zkoumání životní historie každého respondenta umožnilo nejen identifikovat zásadní činitele, kteří se podíleli na jeho propřírodní orientaci, ale vedlo též k hlubšímu po-rozumění jeho osobnosti a způsobu jeho pedagogického myšlení.
Abstract (in English)
The publication aims to cover the key factors which influenced the teacher´s biophile/pro-environmental orientation, and his approach to the education, and subsequently provide his life picture for which the term bioprofile is used. In order to fulfill the goal of the publication a qualitative approach was chosen. The group of respondents consisted of four teachers whose profiles corresponded with the set beforehand criteria. For data collecting and their analysis and interpretation the method of life history in combination with the narrative, phenomenological and hermeneutical approaches was used. The final bioprofile, which is mainly the result of the respondents´spontaneous narration, interlinks three related areas. These were detected within the process of the obtained data analysis and comparison. The submitted monography offers a more complex view of pro-environmentally oriented teacher. Exploring the life history of each respondent, enabled us not only to identify the essential factors which influenced the teacher´s biophile orientation, but also to understand deeper his personality and the way of his pedagogical thinking.
PrintDisplayed: 26/6/2024 16:14