Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2280117, author = {Krása, Jan and Ferulíková, Lucie and Čapková, Lenka}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.67.2.141}, keywords = {taxonomic categories; thematic categories; concepts; syllogism; preschoolers; Luria;}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie}, title = {Preference tematických a taxonomických vztahů u předškolních dětí}, url = {https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/261}, volume = {67}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2280117 AU - Krása, Jan - Ferulíková, Lucie - Čapková, Lenka PY - 2023 TI - Preference tematických a taxonomických vztahů u předškolních dětí JF - Československá psychologie VL - 67 IS - 2 SP - 141-155 EP - 141-155 PB - Academia SN - 0009062X KW - taxonomic categories KW - thematic categories KW - concepts KW - syllogism KW - preschoolers KW - Luria; UR - https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/261 N2 - Při řešení problémů se člověk spoléhá na různé typy vztahů mezi reprezentacemi: taxonomické, tematické, percepční či kauzální. Dlouhá léta převažoval názor, že předškolní děti preferují tematické vztahy (na úkor vztahů taxonomických) a že teprve následně se z tematického myšlení dětí vlivem školního vzdělávání vyvíjí taxonomické myšlení. Tento názor byl přehodnocován již od sedmdesátých let minulého století. Cílem této studie bylo zjistit, jaké řešení (taxonomické, či tematické) budou děti předškolního věku preferovat v předložených úlohách. Dalším cílem bylo zachytit kvalitativní zvláštnosti řešení úloh. Výzkumu se zúčastnilo 82 předškolních dětí (průměrný věk 65 měsíců). Respondentům bylo předloženo čtrnáct úloh, které byly inspirovány těmi, jež použil A. R. Lurija ve svém mezikulturním výzkumu. Odpovědi respondentů byly zaznamenány, přepsány a roztříděny do jednotlivých kategorií podle zdůvodnění zvoleného řešení. Sledovány byly frekvence jednotlivých typů odpovědí; pomocí regresní analýzy byl prověřen vztah počtu taxonomických řešení k věku a pohlaví respondentů. Bylo zjištěno, že ve třech experimentech (kategorizace geometrických tvarů, hledání podobností a sylogismy) u zkoumaných dětí převažovala taxonomická řešení. Pouze v experimentu s nuceným výběrem převažovala řešení tematická. Tyto výsledky zapadají do zjištění jiných výzkumů, překvapivá je však celková míra taxonomických řešení u zkoumaného vzorku a převaha taxonomických řešení při řešení sylogismů. ER -
KRÁSA, Jan, Lucie FERULÍKOVÁ a Lenka ČAPKOVÁ. Preference tematických a taxonomických vztahů u předškolních dětí. \textit{Československá psychologie}. Praha: Academia, 2023, roč.~67, č.~2, s.~141-155. ISSN~0009-062X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.51561/cspsych.67.2.141.
|